Monteur start petitie voor veilige ketel

Afbeelding bekijken op volledige grootte

Een niet goed onderhouden cv-ketel zou door netbeheerders als onveilig moeten worden bestempeld. Installatiemonteur Daniël Baars heeft daarvoor op persoonlijke titel een petitie gestart.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Installatie.

>> Log gratis in als abonnee van Installatie < <

 

Probeer Installatie 7 dagen gratis

Tijdens deze proefperiode krijg je toegang tot het digitale vakblad én alle premium artikelen op installatie.nl.
Stopt automatisch.

Start proefperiode

 

Toch liever een abonnement? Voor € 7,95 per maand (excl. btw) sluit je een premium abonnement af.
Zo heb je altijd toegang tot de laatste ontwikkelingen uit de installatiebranche.

Word premium abonnee

 

19 reacties op “Monteur start petitie voor veilige ketel

  1. dit soort onderhoud opnemen in de brandverzekering

  2. Koning klant

    Geld klopperij. En dat vinden de monteurs zelf ook voor eventuele nieuwe certificeringen. (zie commentaar bij: https://www.installatie.nl/nieuws/gasketelwet-voor-vierde-keer-uitgesteld/) Ik kan zelf zien of de ketel goed brand. Blauw tot onzichtbare vlammen. Zo niet uitzuigen, stof eruit. Heel, heel misschien in echt uitzonderlijke situaties is er meer en zou een echt kundige monteur nodig zijn. Dan heb je dus niet genoeg aan de eerste de beste gecertificeerde monteur, getuige de bloopers die ook op deze site zijn te vinden…
    Eigen ervaring: adres vriendin1, origineel via woonstichting onderhouden, losse connectoren en haperingen in de ketel. Simpel zelf opgelost. (ook schoorsteen stond los op dak ipv goed vastgeschroefd, met storm 2018 er af gewaaid. Professionals, jeeeh) Adres vriendin2: professioneel ketel onderhoud volgens kontrakt: stofzuigen… Ouders op adres3: nieuw geïnstalleerde ketel met gebroken print achter gelaten, storingen kwamen na paar jaar…
    Het meeste kan ik net zo goed zelf, zo niet beter dan de gemiddelde monteur. En veel goedkoper. Die monteurs kunnen modules vervangen, maar meestal niet repareren. En weten niet eens echt wat de modules doen en hoe ze werken.
    Maar goed, hier geen monteur meer, de ketel gaat er toch uit. Daaaggg.

    p.s. desnoods iets als een apk, na 5 jaar, 4, 3, 2, 1,1,1…

    1. Jeroen

      Wauw wat een reactie kom je meteen bij ons solliciteren dan als je er zo makkelijk over denkt

    2. Pieter

      Ik heb dezelfde ervaringen: in het verleden elke keer door een ander bedrijf onderhoud laten doen aan CV ketel om te kijken wie wél volgens voorschriften van fabrikant onderhoud doet. Het was er helaas maar ééntje, Bedrijf A. de rest kwam niet verder dan ‘stofzuigen’ en sifon legen. Na vervangen ketel wilde ik weer bedrijf A inschakelen, maar die was er niet meer. andere bedrijven vertikten het om onderhoud volgens specs fabrikant te doen en zodoende ben ik zelf dus maar onderhoud gaan doen (pakkingen vervangen, brander schoonmaken, sifon reinigen, enz) . Ik zou graag uitbesteden aan een prof, maar dan moet de prof wel een profesionele werkhouding hebben en niet de kantjes eraf lopen.

      1. M burger

        100 mee eens wij als monteur moetrn de richtlijnen volgen volgens de fabrikant.
        8 vd 10 doet dat niet
        Met als gevolg. Uitgebrande ketels of gescheurde pakkingen ed..

  3. Hans V

    Ik ben opzich niet tegen, maar wie gaat het onderhoud uitvoeren?
    De monteur die straks al 4x gezakt is voor zijn certificaat van de gasketelwet?
    Nee, ga eerst mensen opleiden en dan… Ooit in de verre toekomst…. O nee, dan hebben we geen gas meer.
    Laat alles dus maar zitten….

  4. MarkS90

    Zolang de Breman’s, gaswachten en Feenstra’s onderhoud mogen blijven doen zal het met veiligheid nooit wat worden in dit land. Het blijven slechte bedrijven die 10 of meer ketels per dag moeten doen …

    1. J

      Correctie 7 tot 8 , hou op met brullen en ga aan t werk

      1. MarkS90

        Lees de reactie van Marcel hieronder van 19:44 …

    2. Chris

      Dat is onzin ik neem de tijd die ik nodig heb. 45min of 2 uur… Als het maar goed gebeurd. En liefst in 1 keer goed.

    3. Erik

      Dat is het probleem. Vaak krijgt de monteur niet voldoende tijd om onderhoud uit te voeren zoals het hoort. Neemt hij wel de tijd en gebruikt hij wel de materialen die nodig zijn, wordt dit -op z’n zachtst gezegd- niet gewaardeerd. Zolang deze installateurs acteren als productiebedrijven, zal de veiligheid afnemen. Oplossing: tarieven omhoog en max. 4 a 5 ketels (tot 100 kw, niet scios plichtig) onderhouden. Tevens moeten leerling monteurs langer begeleidt en gecontroleerd worden.

  5. Marcel

    Meeste grote installatiebedrijven bieden all-in onderhoudscontracten aan. Dit geeft een perverse prikkel om de onderhoudskosten laag te houden. Onderhoud betekent vaak bijvullen en sifon legen. Daarbij hebben monteurs vaak looplijsten waarbij tot 20 (!) adressen per dag niet vreemd is. Daar zou eerder controle op moeten zijn. Ook de verkoop van onderdelen en cv-ketels online en tegen contante verkoop bij alle groothandelaren zou verboden moeten worden. Wij weten dit allemaal maar de meesten kijken liever weg want ja omzet! Alle initiatieven ten spijt, dit gaat nooit werken.

  6. WIM

    Jaja, wij van wceend bevelen wceend aan…
    Laten we daar een petitie voor starten dat het straks voor elk huishouden verplicht gesteld wordt…

    1. ik ben zelf verwarmingsmonteur en kom ook slechte zaken tegen
      het ergste vind ik dat het al te laat is om de regelgeving met betrekking tot cv ketels het kwaad is allang geschied mede door alle mensen die zelf ketels kunnen aanschaffen en dus er op los knutselen ook het internet heeft de boel naar de kloten geholpen
      ik ga geen certificering doen vind het de grootste waanzin en stop er liever mee dan is er weer een vakbekwaam iemand minder want durf te zeggen dat ik verstand en kennis van zaken heb en als ik alles echt volgens de regels moet doen kan ik 1 de helft afkeuren op rookgaszijdig en 2 het wordt te duur als ik ieder jaar alle pakkingen en service setjes moet door berekenen naar de klant
      het gaat hem helaas nooit meer worden het vak is naar de kloten geholpen

  7. Tjeerd

    Mijn ervaring met “professionele” monteurs is helaas niet best. Ik heb zelf vastgesteld waarom de vloerverwarming het niet meer deed na vervanging van de ketel: de aanvoerleiding was verkeerd aangesloten. Het onderhoud lijkt niet meer dan CO-meting te zijn. De foutmelding die optrad was het gevolg van een door de monteur per ongeluk losgetrokken aardkabeltje. Een stagiair die ooit een reparatie kwam uitvoeren moest ik uitleggen waar hij de betekenis van een code kon vinden. De branche maakt er een zooitje van, en gedwongen onderhoud is wel het laatste wat we nodig hebben.

  8. Arie74

    Ik ben een eenmansbedrijf die alleen onderhoud en service verricht. Elke ketel gaat bij mij open, en onderhoud elke ketel naar eer en geweten. De meeste toestellen eens per 2 jaar, en heb zeer weinig storingen. Altijd als ik ergens voor het eerst kom krijg ik te horen; Goh heel de ketel uit elkaar, de andere monteur was altijd in 10 minuten klaar.. tja. Maar ondanks het goede initiatief denk ik niet dat het van de grond komt. Er zijn gewoon heel weinig goede gemotiveerde (en opgeleide) monteurs.

    1. stuurmuts

      Arie. Klasse. Goed bezig. Vakmanschap voorop.

  9. Ww

    Wellicht dat het mogelijk is de monteurs eerst goed op te leiden.
    Mijn huis is opgeleverd op een manier waarvoor je, je zou moeten schamen.
    Heb uiteindelijk na veel gepruts van verschillende monteurs alles zelf maar opgelost.
    Als dit soort figuren onderhoud komt plegen, schiet het volledig zijn doel voorbij.

  10. Ton

    Gezien het opleidingsniveau van onderhoudsmonteurs op het gebied van cv toestellen, zou het wenselijk zijn een wettelijk geregelde onderhoudsplicht in te stellen. En dan ook het uitgevoerde werk geregeld controleren. Maar ook, en dat is denk ik de grote boosdoener de werkgevers. De hoeveelheid werk wat de monteurs mee krijgen kan vaak niet eens op 1 dag. Je raad het al, half uur per toestel. Sorry kan gewoon weg niet. Moraal van verhaal, er zijn wel meerdere factoren die hier verantwoordelijk voor zijn. Wij hebben wat betreft het onderhoud van toestellen nog een lange weg te gaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Week van de CO-certificering - 27 t/m 31 oktober bij Installatie!

Alles wat je moet weten over de CO-certificering in één week. Met webinars, podcasts, expertportretten, checklists en whitepapers krijg je inzicht in techniek, praktijk en beleid – én tools om direct mee aan de slag te gaan.