Nieuws

Nieuwe TopLine wijkt voor brandervervanging  

44

Het tekort aan TopLine-branders voor de grootschalige vervangingsoperatie, raakt inmiddels ook de productie van nieuwe cv-ketels. Nefit zet ook de branders van nieuwe toestellen in voor de vervangingsactie. In totaal moeten 88.000 toestellen voor eind volgend jaar voorzien zijn van branders met een meer veiligere deksel.

Door deze maatregel worden er tijdelijk voorlopig geen nieuwe TopLine-toestellen van 25, 30 en 45 kW meer geproduceerd door de fabrikant uit Deventer. “Elke brander die nu niet naar de installateur gaat, is er een teveel”, verexcuseert Nefit zich in een brief aan installateurs. De 50, 70 en 100 kW TopLine blijft wel gewoon beschikbaar. De installateur heeft met de AquaPower Plus en de nieuwe 9000i alternatieven voor de drie TopLine-toestellen. De productiestop geldt tot de achterstand in de levering van de branders is weggewerkt.

Leveringsproblemen

De nieuwe branderdeksel: deze is met nieuwe klemmen wel ‘foolproof’. De klem is zichtbaar anders dan de ‘oude’.

Nefit heeft grote problemen met het leveren van branders die het op last van de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) voor eind 2018 moet vervangen. Dit gaat om in totaal 88.000 TopLine-toestellen uit de periode 2006-2009. De veiligheidswaarschuwing, een herhaling van een eerdere waarschuwing uit 2009, heeft sinds februari dit jaar voor veel onrust bij keteleigenaren en een run op brandersets veroorzaakt. Nefit kan echter maar periodiek een beperkt hoeveelheid branders leveren aan de groothandel; minder dan de vraag.

De brandersets hebben op hun beurt weer te maken met 27 leveranciers van onderdelen, laat Nefit de installateurs weten. Inmiddels hebben leveranciers extra productielijnen opgezet, en worden branderstenen uit Japan niet meer per schip, maar per vliegtuig naar Nederland gebracht.

Acties verlengd

De ketelfabrikant verlengt de opslag op de vergoedingsregeling met drie maanden tot 31 oktober 2017,. Dit betekent dat installateurs €25 euro extra vergoed krijgen bovenop de standaard vergoeding van €80 euro voor de brandervervanging. Nefit komt ook met een kortingsactie waarbij eigenaren het TopLine toestel van 8-11 jaar oud voordelig kunnen laten vervangen voor een nieuw toestel.

44 reacties op “Nieuwe TopLine wijkt voor brandervervanging  

  1. R.Basting schreef:

    Tot zover nog geen problemen ervaren met brandervoorraad. Blijkbaar geluk gehad als ik dit zo lees

  2. Theo schreef:

    Ik wacht al sinds de start op vervangende branders, heb er nog maar paar ontvangen….

  3. Kees van Dam schreef:

    Zit het probleem wel in de brander? Ik kom veel namelijk nogal veel kromme en lekke warmtewisselaars tegen. Zoals ook hier is te zien:

  4. S schreef:

    27 leveranciers voor onderdelen van een brander is dat ook niet een beetje belachelijk te noemen of is dat gewoon een l*lsmoes

  5. Willem schreef:

    S, vraag het Nefit. Verder weet ik uit eigen ervaring dat Nefit situaties als dit ten alle tijden probeert te vermijden. Onder andere door verschillende leveranciers…en helaas is dat dus toch nog mis gegaan. Maar ik heb er vertrouwen in dat het allemaal weer op orde komt. Zoals altijd! Er is een reden waarom ik al sinds de Turbo vertrouwen heb in Nefit en de verleende service. En dat is ook de reden waarom ik alleen maar Nefit ketels verkoop….

  6. Kees van Dam schreef:

    De arrogantie van Nefit/ Bosch is werkelijk stuitend!

    Lees de Nefit-nieuwsbrief in onderstaande link waarin ze hun klanten voor de keus stellen:

    “De klant heeft een keuze: óf wachten op een nieuwe brander óf een aantrekkelijk alternatief. Een eenmalige kans om het oude toestel (8 tot 11 jaar oud) met ongekend hoge korting in te ruilen voor een Nefit-toestel van de nieuwe generatie dat extra energie bespaart. De inruilkorting geldt ook als de klant voor een Nefit warmtepomp kiest.”

    http://info.nefit.nl/ov?mailing=25ZBBIKS-X4GF7J&m2u=263KPFND-25ZBBIKS-WEBRXK

    Het is dus wachten op veiligheid of betalen voor veiligheid …
    Dames en heren,
    Hier is sprake van zeer strafbaar handelen …
    PS: Vlieg in de brand (!) met je gekletst over de Turbo alsjeblieft!!!

  7. Andre schreef:

    De kwaliteit na de Ecomline is niet meer wat het geweest is. Echt idioot om een toestel van 8 jaar in te ruilen voor een nieuwe. Aan de ene kant snap ik het wel. Sommige klanten hebben met de Flopline veel ellende gehad. Lekkage hydroblok, 3L storingen, brander problemen en krom getrokken warmtewisselaar.

  8. Marcel schreef:

    Vergeleken de Ecomline is de Topline inderdaad een onbetrouwbaar product. Ik voorspel je als de laatste Topline van de muur is gehaald zijn er nog vol op Ecomline toestellen.
    Maar ze hangen er nu eenmaal. In samenwerking met Nefit moeten we de overlast voor de klant zo klein mogelijk houden. Tot op heden heb ik daar nog goede ervaringen nemen. Ik denk dat het onverstandig om van Nefit het onderste uit de kan te vragen. Voordat je het weet trekt meneer Bosch de stekker er uit. En dan??

  9. Marcel schreef:

    Ik ga jaarlijks langs mijn toestellen. Daardoor heb ik tot op heden een eventuele onwenselijke situatie voorkomen. En dit niet alleen bij Nefit toestellen. Voorbeelden genoeg van andere gerenommeerde fabrikanten. Ik vind die 2 jaarlijkse controle of als de display het aan geeft een veel te lange periode. Maar dat Nefit wel wat meer openheid naar hun afnemers mag maken vind ik ook. Het niet meer produceren van de Topline komt ze ook wel uit of is vanuit Bosch opgelegd. Nu nog de 9000i wisselaar in de Aqua modellen passen.

    • Kees van Dam schreef:

      Marcel, met je argument dat ook andere fabrikanten onveilige ketels produceren ben ik het zeer eens, maar dat zou mijns inziens juist moeten leiden tot actie in plaats van berusting. Het is een beetje het verhaal van mijn moeder vroeger: “Als je vriendje in de sloot springt, dan wil dat niet zeggen dat jij dat ook moet doen!”.
      Wat bedoel je trouwens met: “Nu nog de 9000i wisselaar in de Aqua modellen passen. “?

    • Kees van Dam schreef:

      Marcel, ik citeer jou:

      “Daardoor heb ik tot op heden een eventuele onwenselijke situatie voorkomen.”

      Ben je compleet van de pot gerukt? De tent staat in de fik!!! “Onwenselijke situatie voorkomen” my sorry ass in a brown bottle, you dumb fuck.

      Beste lezers, sorry voor mijn vocabulaire, maar er is een waarachtig maatschappelijk probleem aan de hand in NL, en Marcel is klaarblijkelijk ere-lid van de Vereniging der Bagatellisatoren.

  10. Marcel schreef:

    Nefit berust er denk ik niet in, ik in ieder geval niet. Ik blijf mijn toestellen monitoren en bij de geringste rookgas lekkage bel ik Nefit. En binnen een paar dagen zit er een nieuwe wisselaar in. De 9000i is de opvolger voor de Topline. Nu alleen nog verkrijgbaar als single toestel. Een Radson wisselaar (maar dan gelukkig wel makkelijker om aan te sleutelen voor het onderhoud) met nog maar een vleugje Nefit.(het bediening en instel gemak) Als voetnoot wil ik nog opmerken dat als een geringe rookgaslekkage gelijk gevaarlijk is had je nooit dat filmpje mogen maken.

    • Kees van Dam schreef:

      Sorry Marcel, ik heb nog een voetnoot: Je zegt hierboven: “… en bij de geringste rookgas lekkage bel ik Nefit.”

      Vervolgens trek je, in hetzelfde bericht, in twijfel of een rookgaslekkage überhaupt gevaarlijk is, en veroordeel je degene die daarover een filmpje heeft gemaakt.

      Kun je dit alsjeblieft beter uitleggen?

      Zo niet, verlaat dan alsjeblieft deze discussie! Beter lezen, beter nadenken, en dan pas een grote bek opzetten. En wel in die volgorde graag!

  11. Kees van Dam schreef:

    Nefit verkoopt dus volgens jou dus een Radson-warmtewisselaar in z’n nieuwe ketel. Waarom kan Nefit zelf geen warmtewisselaar ontwikkelen?

    Wat betreft het filmpje snap ik niet waarom je mij daarop aanspreekt, ik heb het namelijk niet gemaakt. Of de getoonde rookgaslekkage gevaarlijk is, laat ik graag aan anderen over om te beoordelen …

    Ik heb daar trouwens wel een gefundeerde mening over, maar die ventileer ik hier even niet.

    Ik heb ook een voetnoot: De dag dat bij één van mijn klanten brand uitbreekt, is de dag waarop mijn advocaten veel geld aan mij gaan verdienen …

  12. Marcel schreef:

    Het is Bosch die voor de Nederlandse markt nog het merk Nefit voor de conservatieve installateur op het toestel plakt. Dus doe je best om met je advocaten Nefit om zeep te helpen. Dan mag je voor je klanten de Topline affaire uit eigen zak betalen.

  13. Marcel schreef:

    Frustrerend he. O ja de Trendline komt ook voor 100% uit de Bosch koker. Daar in Deventer mogen ze nog keteltjes in elkaar zetten. En doorgeefluik van Bosch producten. Dus ik verwacht dat Nefit niet meer met een eigen wisselaar komt.

  14. Kees van Dam schreef:

    Wat ik trouwens ook niet snap in bovenstaand artikel: Waarom is naast de productie van de 25/30 kW-ketel óók die van de 45 kW-ketel stopgezet? Hier zit een grotere brander in, die qua maat sowieso niet past in de 25/30 kW-ketel.

    Het stopzetten van de productie van de 45 kW-ketel, in het kader van de terugroepactie, levert dus geen enkele tijdwinst op als het gaat om het sneller kunnen leveren van servicebranders voor de 25/30 kW-toestellen in het veld.

    Kan iemand dit uitleggen?

  15. Ap van der Horst schreef:

    Nefit doet of zijn neus bloed, de installateur een beetje de schuld in de schoenen schuiven, met klemmen vergeten maar het probleem zit in de kromme wisselaars waardoor pakkingen weg fikken, pakkingen van de Gloeiplug unit gaan ook lekken en dan mag je een hele set vervangen van 60 euri, dat is Nefit, elke klant een brief sturen ivm brand gevaar, maar geen branders leveren

  16. Kees van Dam schreef:

    Beste Ap, heb je foto’s van kromme of lekke wisselaars? Zo ja, kun je die hier dan plaatsen?

  17. Kees van Dam schreef:

    Oproep aan alle installateurs in Nederland: plaats hier a.u.b. foto’s van TopLine-problemen. Het mag inmiddels duidelijk zijn, dat er veel meer aan de hand is dan het verkeerd monteren van een branderklem. Zie boven!

  18. Marcel schreef:

    De Topline 25,30 en 45 kw wisselaar is inderdaad onbetrouwbaar. Maar mijn ervaring is JAARLIJKS de wisselaar controleren en zelfs bij een vermoeden van lekkage komt Nefit de wisselaar vervangen. Al moet het jaarlijks. Maak gebruik van de 15 jaar garantie.

    • Kees van Dam schreef:

      Marcel, inspectie controle en onderhoud is nodig om normale slijtage en daaruit ontstane toekomstige problemen te voorkomen. Daar is in dit geval geen sprake van.

      Nogmaals: Het ontwerp van de TopLine-warmtewisselaar deugt niet, en dat krijg je niet veilig door iets vaker bij je klanten langs te gaan. Nefit weet dit, maar verzwijgt het.

  19. Marcel schreef:

    Ik denk ook dat Bosch de stekker uit de Topline 25,30 en 45 kw serie heeft getrokken.

    • Kees van Dam schreef:

      Ik heb dat niet gesuggereerd, maar denk dat inderdaad ook. Slecht nieuws zo mooi mogelijk verpakken. Kun je op afstuderen en veel geld mee verdienen. Is term voor: Marketing Manager (Dikke Van Dale: Marketing Manager – zie: gladjakker).

  20. Kees van Dam schreef:

    Oproep aan alle installateurs in Nederland: plaats hier a.u.b. foto’s van TopLine-problemen. Het mag inmiddels duidelijk zijn, dat er veel meer aan de hand is dan het verkeerd monteren van een branderklem. Zie boven!

  21. Marcel schreef:

    En dan? het voor elkaar krijgen dat je een Trendline of zo van Nefit krijgt. Het uitwisselen zal je voor de consument toch zelf moeten ophoesten. Een Ecomline kan je nog wel een keer een jaartje overslaan. Uit ervaring weet ik dat je dat bij de Topline gewoon niet moet doen. Jammer maar helaas. Door jaarlijkse controle weet ik uit eigen ervaring kunnen we het veilig houden. Van het toestel die is uitgebrand hoor je niet de dingen die na gelaten zijn. En uit eigenbehoud zeg ik heel eerlijk als ik al mijn Topline toestellen mag gaan uitwisselen ik mijn faillissement kan gaan aanvragen. Maar als je het voor elkaar krijgt dat Nefit die toestellen gaat uitwisselen sta ik daar uiteraard voor open.

    • Kees van Dam schreef:

      Het is aantoonbaar dat de TopLine-warmtewisselaar constructief gezien niet deugt. Beter gezegd: levensgevaarlijk is! De oorzaak daarvan ligt bij Nefit. Het private Gastec Kiwa heeft de toestellen vervolgens niet goed getest. De ambtenaren van de controlerende overheidsinstantie “Voedsel en Warenautoriteit” hebben zich jaren later met een branderklemmetje het riet in laten sturen door Nefit. En het lijkt me dus de schone taak van het Openbaar Ministerie om daar eindelijk wat aan te gaan doen! Door de wet te gaan handhaven en Nefit strafrechtelijk te gaan vervolgen. Waarvan akte! Die paar rotcenten komen dan echt wel los beste Marcel …

  22. Kees van Dam schreef:

    Oproep aan alle installateurs in Nederland: plaats hier a.u.b. foto’s van TopLine-problemen. Het mag inmiddels duidelijk zijn, dat er veel meer aan de hand is dan het verkeerd monteren van een branderklem. Zie boven a.u.b.!

  23. Marcel schreef:

    Daar moet ik je toch gelijk gaan geven Kees. En dan mogen we misschien wel blij zijn dat Bosch nu de moeder maatschappij is. Maar ik ben bang dat er nu eerst weer een met een nieuwe brander moet uit fikken. Dus onderhoud en inspectie rapporten invullen en door cliënt laten tekenen. Want achter af vertellen dat hij vorige week nog goed was???????????? Bewijzen verzamelen. O ja de problemen zijn bij de HR 45 nog het ergst. Ik heb er een bij de plaatselijke chinees geïnstalleerd die staat de hele dag alleen maar warmwater te maken met verhoogde temperatuur.
    Daar loop ik regelmatig naar binnen om te zien of het goed blijft gaan. Krijg ik gelijk portie Bami mee.

  24. Marcel schreef:

    Het laatste wat ik er nu nog over wil zeggen is dat Nefit mij al meer dan 30 jaar nog geen enkele keer in de steek gelaten heeft. Ook nu hou ik het vertrouwen dat ze mij bij problemen uit de brand blijven helpen.

  25. Kees van Dam schreef:

    Vanaf de Nefit Turbo tot en met de Nefit EcomLine (jaren 80 en 90) ben ik het volledig met je eens. Prima ketels, prima bedrijf, prima service!

    Het drama begon bij de SmartLine. Deze problematiek hebben ze redelijk veilig opgelost, maar dat heeft ze wel 40+ miljoen gekost. Slechte ketel, redelijk bedrijf, prima service!

    Maar toen de TopLine in 2009 ook problemen begon te geven, was het geld op, de Duitsers de baas, en begon het grote verzwijgen. K-ketel, K-bedrijf, K-service.

  26. Herman schreef:

    Ik ben nog uit het tijdperk van de turbo,6A problematiek. heeft me een hartinfarct gekost. Sindsdien ben ik heel ja heel voorzichtig met nefit…..

  27. Kees van Dam schreef:

    Hierbij klaag ik officieel het Nederlands Openbaar Ministerie aan:

    Nefit/Bosch verzwijgt namelijk nog steeds, dat het TopLine-probleem in de warmtewisselaar zit, en niet in de brander. De eigenaren van een Nefit TopLine-ketel zijn in groot gevaar, ook al is/wordt hun brander vervangen. Het OM is volledig op de hoogte, maar doet niets!

    Als er, gerekend vanaf vandaag 11-5-2017 slachtoffers vallen, dan houd ik het OM én de gehele Nederlandse overheid daarvoor verantwoordelijk!

    Waarvan akte!

    KvD

  28. Marcel schreef:

    Wat een frustratie Kees, Ben jij soms zo dom geweest om je Ecomline uit te wisselen voor een Topline.

  29. Kees van Dam schreef:

    Marcel, Marcel, Marcel, mijn EcomLine-tje is heilig. Als ik ooit mijn huis verkoop, dan neem ik in de voorwaarden op dat’ie tot de roerende goederen behoort …

    Wat mijn Nefit-frustraties betreft, mag jij de rolverdeling invullen (zie ook wetboek van strafrecht artikel 174 lid 1 & 2):

  30. Kees van Dam schreef:

    Marcel, waarom is het stil?
    Ik doe Tom, doe jij Jack?

  31. Kees van Dam schreef:

    I’ve just one more question your honor:

    If Nefit gave the order in 2009 to improve the heat exchanger, than why would it be necessary to exchange the burner in 2017?

    The court will wait for an answer …

  32. Kees van Dam schreef:

    The court is still waiting for an answer …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven