fbpx
Nieuws

Revisie ketelonderdelen via groothandel

De markt van professioneel gereviseerde ketelonderdelen groeit. Na grote servicebedrijven en een enkele ketelfabrikant gaat nu ook groothandel Rensa starten met een actief programma voor onder meer gereviseerde branderautomaten, printplaten en ventilatoren voor alle merken cv-toestellen en enkele ventilatietoestellen.

Het zogeheten ‘Groene onderdelen programma’ wordt gelanceerd tijdens de 10-voudige huisshow Rensa on Stage, die de komende maand door het land trekt. De groothandel wil met haar programma een bijdrage leveren aan de CO2-reductie, zonder concessies te willen doen aan de kwaliteit van de onderdelen. Het revisieprogramma draait mee in de reguliere logistieke stroom van de groothandel, zodat ook kleinere installateurs eenvoudig aan kunnen haken. Rensa is naar eigen zeggen de eerste groothandel die gereviseerde toestelonderdelen op voorraad gaat leveren.

Garantie

Professioneel gereviseerde onderdelen kunnen opnieuw worden ingezet als vervangingsonderdeel bij service en onderhoud van cv-ketels en ventilatietoestellen. Hiervoor is lang niet altijd een nieuw onderdeel noodzakelijk. Professionele revisiebedrijven repareren al jaren ingestuurde onderdelen, waarna ze getest worden volgens de fabrieksparameters, en in geval van Rensa een garantietermijn van drie jaar meekrijgen, een jaar meer dan de fabrieksgarantie op nieuwe onderdelen. Gereviseerde onderdelen krijgen een eigen serienummer die wordt opgeslagen in een database zodat het artikel altijd te herleiden is. Hier een lijst van onderdelen die de groothandel in haar revisieprogramma heeft.

Ook kleine installateur

De grote servicebedrijven maken al langer gebruik van revisie-onderdelen. Ook ketelfabrikant Remeha heeft een eigen programma. Toch zijn er installateurs en ketelfabrikanten die nog terughoudend zijn met dit fenomeen, en liever nieuwe onderdelen gebruiken. Rensa heeft een logistiek proces bedacht waarmee revisieonderdelen via rolcontainers of boxen in de reguliere bestelstroom meegaan. Hiervoor zijn de afgelopen maanden testen uitgevoerd. Die logistieke ondersteuning, die het bedrijf ook verzorgt voor grote servicebedrijven, maakt een revisieprogramma nu ook voor kleine en middelgrote installateurs interessant.

Deelname

Installateurs die mee willen doen aan het programma kunnen gebruikte onderdelen inleveren en ontvangen hiervoor een vergoeding van 2 euro per onderdeel. Inzenders van te reviseren onderdelen, kunnen op basis van behoefte met korting vervangingsonderdelen inkopen en inzetten.

Groei van markt

Rensa laat de revisie uitvoeren door Inexeon in Wijchen. Dit bedrijf verzorgt al jaren voor veel servicebedrijven en fabrikanten de revisie van ketelonderdelen van alle merken. Het afgelopen jaar reviseerde het bedrijf 70.000 onderdelen, een verdubbeling ten opzichte van 2014, zo is te lezen in het huisorgaan Rondom Rensa van de groothandel.

Hieronder een video over het het proces in zijn werk gaat.

Wat vindt u van deze trend? Vul de poll hieronder in.

Revisie van ketelonderdelen voor hergebruik via professionele bedrijven komt steeds vaker voor. Wat vindt u?

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...

20 reacties op “Revisie ketelonderdelen via groothandel

  1. Marcel de Graaf schreef:

    Welkom op de markt van gereviseerde cv-ketel onderdelen Rensa.
    Voor de volledigheid. Wij (HR Premium Parts) leveren al langer gereviseerde onderdelen met 3 jaar garantie uit voorraad aan zowel grotere als kleinere installateurs. Iedereen is bij ons welkom.

  2. Herman schreef:

    Voor de kleine installateur is dit niets, het relais op de print of de ontsteektrafo die 1keer op de 10 keer hapert halen ze er nooit uit tijdens de revisie. Hoe ga je dit regelen bij de klant als je terug moet , je staat voor gek.

  3. André schreef:

    Veel onderdelen van toestellen van minimaal 20 jaar geleden

  4. André schreef:

    Atag VR/HR, Agpo NEV 124, Bosch Thermo punais, AWB Pronox, Fasto FC 2510, Saunier Duval 623 Vaillant Sine-mot kom ik in het veld niet meer tegen. De revisie onderdelen beperkt zich tot ventilator en print.

  5. Frits schreef:

    volgens mij worden ketels gekeurd om op de Nederlandse markt te komen , iedere ketel heeft dus een keuring en een goedkeuring, het gebruik van gerepareerde onderdelen in een ketel , houd in dat de ketel niet meer voldoet aan de keuring eisen hij is namelijk niet meer origineel,
    Het lijkt dus aantrekkelijk (goedkoper onderdeel inkopen) en voor de nieuwprijs verkopen je klanten beduvelen, maar ja dat doet het grootste gedeelte van de z.g. installateurs, veel hebben geen papieren en beduvelen de boel ook. ga lekker door NL .
    nog even 1 vraag: welke ketel fabrikant gaat hiermee akkoord???? en geeft schriftelijk toestemming???? GEEN weet ik zeker

  6. Marcel de Graaf schreef:

    Beste Herman,
    Wij vragen altijd bij defecte retour gestuurde ventilatoren en branderautomaten wat het defect / de melding is, kortom wat de reden is dat het betreffende onderdeel vervangen moest worden. Dat geeft naast alle standaard schoon te maken en te vervangen componenten, een heel goede indicatie voor de technici om te onderzoeken wat er mis is met een print of ventilator en daar verdere actie op te ondernemen. Bij twijfel of een onderdeel gereviseerd kan worden wordt het niet terug in omloop gebracht. Er wordt niet voor niets 3 jaar garantie op gegeven.
    Wij hebben veel “kleine installateurs” als klant die naar tevredenheid met gereviseerde onderdelen werken.

  7. Marcel de Graaf schreef:

    Beste André,
    De lijst van Rensa is erg lang, dat klopt. Je moet het vooral zien als een lijst waarop wordt aangegeven wat er allemaal mogelijk is.
    In de praktijk worden er bij ons (HR Premium Parts) uiteraard veel meer actuele onderdelen verkocht dan de onderdelen die jij noemt. Daar heb je dus gelijk in.
    Dat de lijst beperkt is tot ventilatoren en prints klopt. Het belangrijkste is dat deze onderdelen goed gereviseerd kunnen worden. Daarnaast zijn dit onderdelen die duur zijn en waar dus voldoende financieel verschil is te maken tussen de verkoopprijs voor nieuw en gereviseerd.

  8. Marcel de Graaf schreef:

    Beste Frits,
    De onderdelen worden allemaal zo gereviseerd dat ze technisch weer terug in nieuwstaat worden gebracht. Dat wil zeggen dat een gereviseerd onderdeel dus netjes binnen de CE markering valt. Functioneel is het gereviseerde onderdeel dus gelijk aan het originele nieuwe onderdeel.

    Wij geven altijd bij onze klanten aan dat wij vinden dat je eerlijk moet zijn in wat je verkoopt. Je kunt je klant dus de keus geven tussen een duurder nieuw onderdeel met 2 jaar garantie of een goedkoper gereviseerd onderdeel met 3 jaar garantie.
    Zolang je dat doet is het dus geen beduvelen van klanten. Als een installateur een gereviseerd onderdeel als nieuw verkoopt heb je gelijk. Het heeft wel nieuw-kwaliteit, maar is technisch gezien niet nieuw.

    Als laatste over het akkoord van fabrikanten. In de afgelopen jaren hebben wij bij http://www.hrpremiumparts.nl 3 fabrikanten over de vloer gehad die we rustig dozen hebben laten openen om te beoordelen wat er in zat. Ze waren niet allemaal blij met het gegeven dat er gereviseerde onderdelen op de markt worden gebracht, maar gaven aan dat het goed uitzag en dat ze graag zien dat er met professionele partijen wordt gewerkt. Van die drie fabrikanten heeft er één een serieuze pilot opgezet om te kijken of ze onder eigen merk kunnen gaan reviseren. Daarnaast is Remeha inmiddels onder de noemer Remeha Renewed begonnen met het in de markt zetten van verschillende onderdelen.

    Kortom: dit is inmiddels een volwassen bedrijfstak.

  9. Wilco schreef:

    Ben zelf een service monteur krijg vaak de vraag of we niet een tweede handse onderdeel hebben. ik zeg dat wij dit niet doen ivm veiligheid en garantie mooi voorbeeld hebben we gehad met een tweedehandse print die na het plaatsen een kortsluiting maakte waarnaar de ventilator motor en de cv pomp defeckt waren wie gaat dit dan betalen ? ( weet niet of onderdeel van jullie kwam klant had deze via internet besteld )

    • Marcel de Graaf schreef:

      Dag Wilco,
      Absoluut met je eens dat je niet met 2e hands moet werken, omdat je nooit weet waar het vandaan komt en hoe goed het onderdeel nog is.
      Je denkt dat je een klant voor een paar tientjes uit de brand helpt en die is op dat moment waarschijnlijk even blij. Zo gauw het onderdeel echter kapot gaat ben jij de prutser die het niet goed heeft gedaan en voor de tweede keer voor hetzelfde mankement komt. Dubbele ergernis en dubbele kosten. (Of het kost jou geld)

      Als je met onze onderdelen werkt en die zijn om welke reden dan ook niet goed, dan heb je 3 jaar productgarantie. Is er vervolgschade dan zijn wij daarvoor verzekerd. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt bij ons.

      Voor de goede orde: gereviseerde onderdelen zijn door het intensieve revisieproces en de daaropvolgende testen kwalitatief gelijkwaardig aan nieuw. Het is dus uitdrukkelijk heel wat anders dan een 2e hands onderdeel waar het stof afgeblazen is en dat via Marktplaats wordt verkocht. Kijk ook even het filmpje (als je dat nog niet hebt gedaan)

    • Daniël schreef:

      Ha, ventilator weerstand niet gemeten. En wie controleert de 2e hands onderdelen die retour gezonden worden. Een schone defecte print of een 2e handse print lijken verdomt veel op elkaar.
      Daarnaast is 90% niet bekwaam om parameters te controleren, en soms moet de ketel eerst werken voordat deze kunnen worden aangepast. Daar sta je dan bij een Remeha avanta met je 2e hands print, Ha Ha.

  10. Marcel de Graaf schreef:

    Dag Daniël,

    Zoals eerder beschreven is het een uitgebreid proces dat wordt gevolgd om de print, in het geval van jouw voorbeeld een BIC321, door te meten. Daarvoor is testapparatuur specifiek voor de Avanta ontwikkeld. In het filmpje wordt ook een en ander uitgelegd.

    En helaas heb je gelijk dat een aantal mensen niet in staat blijkt te zijn om parameters te controleren en indien noodzakelijk juist in te stellen.

    Ten slotte. Serieuze partijen (zoals wijzelf) die gereviseerde onderdelen verkopen doen dat met een garantie van 3 jaar. Die bedrijven willen graag installateurs als klant krijgen en vooral ook houden. Ze kunnen het zich dus op geen enkele wijze permitteren om te sjoemelen met hun producten. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard wordt vaak gezegd, dus voor sjoemelen is bij ons geen ruimte.

  11. Martijn Verspeek schreef:

    Fantastisch initiatief… Ik ga met onze service afdeling serieus overwegen hier aan deel te nemen!

  12. Marcel de Graaf schreef:

    Voor meer informatie van harte welkom Martijn. http://Www.hrpremiumparts.nl
    Zie binnenkort al een mooie retourenbak in jullie magazijn staan met de tekst “Wij doen het niet meer, maar straks wel weer!”

  13. André schreef:

    Een gereviseerde pompmodule zou een mooie aanvulling kunnen zijn

  14. Marcel de Graaf schreef:

    Dag André,
    Die zijn ook lange tijd geleverd. We zitten nu in de periode van omschakeling naar de A-labelpompen. Vrijwel elke installateur plaatst die nu. Als nieuwe A-label pompen defect raken vallen ze nu veelal nog onder garantie van de fabrikant. In de toekomst verwacht ik zeker dat deze ook (weer) aangeboden gaan worden.

  15. […] Remeha heeft zelf een programma met gereviseerde onderdelen, en sinds vorige maand biedt ook groothandel Rensa de dienst aan voor haar klanten. De professioneel gereviseerde onderdelen kunnen worden ingezet als […]

  16. André schreef:

    Pompmodule t.b.v toerengeregelde pompen die zijn toegepast in een Atag S-HR, Nefit Ecomline en de Remeha Quinta zou wel een welkom zijn. Losse pomp elektronica is niet los te koop

  17. […] van Libra Energy in 2017,  in verdere verduurzaming in de installatiebranche. Inexeon nam het revisieprogramma van de groothandel al voor haar rekening. Inexeon heeft ook fabrikanten en grote servicebedrijven als klant. Bij […]

  18. Peter Paul schreef:

    Als klant van een installateur werd een oude defecte ventilator vervangen voor een andere. Toen deze niet functioneerde werd beweerd dat het een gereviseerde ventilator was. Ik zag dat de productiedatum 2006 was. Mij was niet de keus voorgelegd of ik een gereviseerde of nieuwe ventilator wilde. Nu voel ik me belazerd. Zou ik een lagere rekening hebben gekregen als de gereviseerde wel goed had gewerkt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.