fbpx
Nieuws

Rol groothandel onder druk

1

De groothandel moet meer gaan doen dan enkel dozen schuiven. De keuze van een grossier zal op lange termijn niet enkel meer plaatsvinden op basis van prijs, plek of logistieke dienstverlening.

De kennis en kunde rondom ontwikkelingen als BIM en prefab worden belangrijker. Dat zegt het onderzoek Spetterend Sanitair, waarin de keten in badkamerland tegen het licht gehouden wordt.

Volgens de onderzoekers groeit met name de rol van prefab. De krapte op de arbeidsmarkt en de prijsdruk dwingt de keten om te innoveren op het gebied van voormontage. “Het is hierbij van groot belang om de boot niet te missen.” Op dit moment wordt in 11% van de projecten in sanitaire ruimtes gewerkt met prefab. Meer dan de helft van de installateurs verwacht een toename van meer dan 10% in de komende vijf jaar. Groothandelaren zelf verwachten dat in 2025 47% van de nieuwbouw geheel of gedeeltelijk geprefabriceerd wordt. Bij bestaande bouw is dit 28%

Over groothandel heen stappen

In sanitairland kiezen steeds meer grote merken voor een directe benadering van installateur of consument. Grote A-merken hebben tegenwoordig een dusdanig breed aanbod, dat zij de groothandel over zouden kunnen slaan. “Dankzij het internet hebben producenten en importeurs zelf makkelijker toegang tot lokale markten”, zegt USP, die het onderzoek uitvoerde voor de Stichting Verwarming en Sanitair,

En dan is er natuurlijk online. Uit het onderzoek blijkt dat zowel consumenten en professionals een grotere rol voor internet in badkamerland verwachten, maar dat deze vooral in de oriëntatiefase zit. De sanitairspeciaalzaak is nog altijd de populairste plek om te kopen. Op dit moment is de daadwerkelijke verkoop online slechts 4%. De verwachting is echter wel dat dit aandeel stijgt tot 35% in 2025. Bijna de helft van de badkamerbedrijven heeft een webshop waarin ook producten te koop zijn.

De sanitairbranche groeit de komende jaren minder hard dan de afgelopen jaren. De tijden van hoogconjunctuur zijn voorbij. Ook laat het onderzoek zien dat steeds meer nieuwbouwkopers hun huis casco laten opleveren. Het complete rapport is hier te lezen.

1 reactie op “Rol groothandel onder druk

  1. Peter Vogel schreef:

    Beste,

    was erg benieuwd wat jullie bron is geweest voor de online groei van 4,4% naar 35% in 2025. Is daar een uitsplitsing per kanaal ook gegeven (bv clicks & bricks, pureplay, marketplaces, B2C/B2B)?

    Vr gr

    Peter Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.