fbpx
Nieuws

Veel slimme meters werken niet goed

11

Veel slimme meters in Nederlandse woningen werken niet goed. Bij zo’n “2 tot 6 procent” van de huishoudens met een slimme meter krijgen energiebedrijven Vattenfall en Eneco geen energiedata doorgestuurd.

Dat meldt het Financieele Dagblad. Netbeheerders hebben toegegeven dat er problemen zijn met het doorgeven van de gegevens, zeggen dat dit niet geldt voor 6 procent van alle data.

Minimaal 99 procent van de slimme meters moet werken. Dit is afgesproken in de energiesector. Dat wordt nu niet gehaald, volgens Netbeheer Nederland. Het probleem zit vaak in het gsm-signaal.

Energiebedrijven

Energiebedrijven Eneco en Vattenfall zijn vanzelfsprekend niet blij met de problemen. Eneco zegt dat de netbeheerders “meer aandacht moeten besteden aan het op orde brengen van dit soort kernactiviteiten”. Vattenfall stelt dat de overgang naar groene energie vraagt om “snelle en betrouwbare toegang tot correcte data”.

In totaal zijn er nu 6,2 miljoen slimme meters geplaatst bij woningen en kleine bedrijven. Naar verwachting stijgt dit volgend jaar naar ruim acht miljoen. Toch is niet iedereen blij met de apparaten. Een half miljoen Nederlanders weigert een slimme meter te installeren, bleek eerder al uit onderzoek.

11 reacties op “Veel slimme meters werken niet goed

  1. Johan schreef:

    Dit is niet voor publicatie bestemd, alleen om de redactie op een spoor te zetten.

    Bij mij is er ook een slimme meter die substantieel meer elektraverbruik aangeeft dan in de verstreken jaren en die gewenste (en eerder bestaande) onderscheiding tussen dag- en nachtstroom niet meer aan de energieleverancier doorgeeft. Er is een jarenlange en doorlopende tendens dat mijn elektraverbruik daalt. (Over ruim 39 jaar heb ik maanddata waaruit de ontwikkelingen zijn af te lezen.)
    De energieleverancier stelt dat de slimme meter geijkt is en dat het verbruik daarom moet kloppen. (Ongerijmd. Het gold immers ook voor de vorige meter.)
    Ik laat het zitten tot de jaarafrekening want dan is er pas een grond om dit aan te vechten.

  2. Bastiaan schreef:

    Zijn er ook mensen die na t plaatsen van de slimme meters,last hebben gekregen van Laag Frequentie Geluid? ( een indringend laag bromgeluid) graag reacties

    • R. De Graag schreef:

      Ik heb al 1 1/2 jaar last van een bromtoon woon hier 15 jaar en nog nooit eerder last gehad. Alles is gecontroleerd en er is uiteindelijk een geluidsmeting gedaan en die wees heel duidelijk uit dat er geluid in mijn woning is wat niet acceptabel is. Een lage bromtoon die in de late avond en nacht heel erg is . Nu wordt aangegeven dat het misschien de slimme meter kan zijn die wordt nu gewisseld 19 juni a.s. Ik ben benieuwd of dat inderdaad het probleem is. Bij tijden is het niet te doen en heb ik zelfs verhuizen overwogen. Mij huisbaas zei op een gegeven moment dat het aan mijzelf lag 2 maal de KNO arts bezocht en er was geen probleem bij mij. Ik wacht nu de plaatsing van een andere meter af. Ook contact gezocht met de Stichting Laag Frequent geluid, zij willen graag meldingen hebben.

    • R. De Graaf schreef:

      Ik heb al 1 1/2 jaar last van een bromtoon woon hier 15 jaar en nog nooit eerder last gehad. Alles is gecontroleerd en er is uiteindelijk een geluidsmeting gedaan en die wees heel duidelijk uit dat er geluid in mijn woning is wat niet acceptabel is. Een lage bromtoon die in de late avond en nacht heel erg is . Nu wordt aangegeven dat het misschien de slimme meter kan zijn die wordt nu gewisseld 19 juni a.s. Ik ben benieuwd of dat inderdaad het probleem is. Bij tijden is het niet te doen en heb ik zelfs verhuizen overwogen. Mij huisbaas zei op een gegeven moment dat het aan mijzelf lag 2 maal de KNO arts bezocht en er was geen probleem bij mij. Ik wacht nu de plaatsing van een andere meter af. Ook contact gezocht met de Stichting Laag Frequent geluid, zij willen graag meldingen hebben.

  3. Bas schreef:

    Zijn er ook mensen die na t plaatsen van de slimme meters,last hebben gekregen van Laag Frequentie Geluid? ( een indringend laag bromgeluid) graag reacties

    • Mo schreef:

      Ja, hier na plaatsing digitale meter en slimme CV ketel .
      Me hele huis zoemt van boven tot onder. En al me elektrieche apparaten en lampen en leidingen en radiatoren. Schandalig. En Stedin en Intergas hebben er poep aan.

  4. ton de smit schreef:

    nou johan ik heb vroeger 13 jaar bij het haagse gemeentelijk gasbedrijf gewerkt, maar het was gebruikelijk dat na plaatsing nieuwe meter meer gemeten word,dat komt doordat oude meters n beetje versleten zijn dus ook minder aangaven.

  5. Pepijn schreef:

    Kan alles op aflezen.
    Ik zie er niks van.
    Overal 000000 000000

  6. Eric schreef:

    Ijken is het vaststellen of de meter de juiste waarde meet van de passerende eenheid. Dat werkt prima, op de wijze waarop de software de data wegschrijft houdt niemand toezicht. De enige die daar zaken in kunnen aanpassen zijn de leverancier van de meter en het energiebedrijf. In de toekomst gaat uitkomen dat slimme meters de nieuwe “dieselgate” affaire is. We worden allemaal gefopt. Een kleine aanpassing op vier decimalen levert de energiebedrijven giga veel geld op.

  7. Peter schreef:

    Sinds kort geeft mijn CV verschillende keren per dag een langdurig (zeker een uur lang) een laag frequentie geluid (zoemen/brommen) wat in grote delen van het huis te horen is. Terwijl er geen verdere CV activiteit is. Zodra ik de verlichting in de badkamer aan zet hoor ik een zelfde brom-/zoom geluid. Ook de waterpomp van de vloerverwarming lijkt een duidelijk hoger frequentie geluid te produceren. Opvallend hierbij is dat kort daarvoor een slimme meter is geplaatst. Ik lees hierboven een aantal dergelijke verhalen. Ik ben benieuwd of er meer vergelijkbare ervaringen zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.