fbpx
Nieuws

Wél of geen ketelonderhoud?

Als het aan de woningbouwverenigingen ligt, stoppen installateurs tijdelijk met periodiek onderhoud aan cv-ketels in huurwoningen. Veel installatiebedrijven worstelen er mee: nog wel of niet gepland onderhoud uitvoeren, of klusjes die best even kunnen wachten. In hoeverre is het raadzaam om even niet over de drempel van de klant te stappen?

Wat doet jullie bedrijf? Vul de poll in

Periodiek ketelonderhoud en coronadreiging: wat doen monteurs?

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...

RIVM: hygiëne en afstand

Het RIVM en de overheid zijn duidelijk: installateurs kunnen gewoon nog klantbezoeken afleggen. Uiteraard moeten monteurs daarbij wél de algemene instructies voor persoonlijke hygiëne in acht nemen, rekening houden met de eigen gezondheid en die van de klant. Bij verkoudheid of andere gezondheidsklachten gaat de klus niet door. Ook dient minimaal 1,5 meter afstand gehouden worden, en rekening gehouden worden met kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen.

Geen ketelonderhoud in huurwoningen meer

Aedes, de koepel van woningbouwcorporaties, en Netbeheer Nederland hebben het voornemen geuit om monteurs geen werkzaamheden meer achter de voordeur te laten verrichten, tenzij er sprake is van werkzaamheden met een spoedeisend karakter. Dit zou betekenen dat alle corporatiewoningen bijvoorbeeld geen periodiek onderhoud van cv-ketels meer ontvangen. Dat is ruim 40 procent van de dik 7 miljoen woningen in Nederland met een gasketel. Voor storingen of lekkages wordt uiteraard nog wel uitgerukt.

Branche vreest economische schade

Installateurskoepel Techniek Nederland ziet dit niet zitten. Dit leidt tot grote uitval bij servicebedrijven. “Door zulke werkzaamheden niet meer toe te staan, zouden de woningbouwcorporaties en netbeheerders de werkgelegenheid direct schaden en de continuïteit van veel bedrijven in gevaar brengen”, stelt de installateursvereniging op haar site. Op dit moment vindt er spoedoverleg plaats.

Uw ervaringen?

Hoe gaan collega-installatiebedrijven om met de coronacrisis? Lees hier de ervaringsverhalen van collega’s? Zelf een bijzondere ervaring, of opmerkelijk verhaal. Laat uw reactie achter, mail ons op installatie@eisma.nl of mention @installatie op Twitter.

3 reacties op “Wél of geen ketelonderhoud?

  1. Mark schreef:

    Ik snap het is “dubbel”
    Maar “we” vinden op bepaalde momenten het onderhoud wel belangrijk (denk aan certificering en veiligheid discussie )
    En dan nu opeens niet. In mijn optiek is er nog prima veilig te werken.

  2. Jan schreef:

    Zelf ben ik service monteur en als ik eerlijk ben wil ik voor geen goud besmet raken.

    Het lijkt wel of sommige mensen niet weten hoe ernstig dit kan uitpakken voor een monteur die een groot risico loopt door minstens 10 klanten per dag af te gaan.

    De deur uit voor een storing of lekkage , dan neem je al risico’s genoeg.

    Helaas zal ik moeten doorwerken onder deze omstandigheden omdat mijn werkgever graag de oude regels volgt van techniek Nederland die sinds de laatste persconferentie al niet meer gelden.

    Daar werd duidelijk verteld dat iedereen zoveel mogelijk binnen moet blijven tenzij je een vitaal beroep hebt, cv toestellen onderhouden is geen vitaal beroep.

    Mijn vrouw en kinderen zitten thuis ivm kans om besmet te raken via school en opvang etc.. moet ik dan die risico oplopen dat ik mijn gezin kan besmetten?

  3. Barry schreef:

    Ik ben zelf zzp’er en volg hierin de regelgeving en adviezen van het rivm zo goed als mogelijk op.
    Indien het niet nodig is, ga ik de klanten ook niet bezoeken om zo het contact zover als mogelijk, te vermijden.
    Soms heb je dagen dan ren je van hot naar her, en kom dan echt overal over de vloer.
    Gezinnen, zorginstellingen, gemeentehuis, scholen, etc. met alle risico’s van dien.

    Momenteel contact ik mijn klanten eerst met de vraag of een spoedeisend karakter aanwezig is, en wanneer dit niet het geval is, of de afspraak/klus ingeplant kan worden na volgend jaar, vanaf in ieder geval 19 januari, en in afwachting op adviezen van het rivm.
    Ook het onderhoud en kleinere, geen spoed-klusjes heb ik doorgeschoven naar volgend jaar.
    Gelukkig hebben de meeste mensen er begrip voor en accepteren ze de situatie zoals deze is.

    Een enkeling zegt niet te kunnen wachten op een druppelende kraan welke al een tijdje lekt of een radiator dat niet warm word, en gaat op zoek naar een andere installateur of gaat zelf aan de slag. Je kunt er wat van vinden, maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik, ondanks dat ik zelf fitaal 100% in orde ben en alle voorzorgsmaatregelen tref, toch een verspreider zou zijn van het virus. Nee dank je.
    Een betere wereld begint tenslotte bij jezelf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.