Het op afstand aansturen van de cv-installatie is op dit moment het populairste ‘domotica-gadget’ onder woonconsumenten die willen investeren in deze technieken.
Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 538 mensen. Consumenten vinden het op afstand kunnen aansturen van de verwarming (W-installatie) en verlichting (E-installatie) met hun pc, smartphone of tablet de meest interessante toepassingen van domotica. 59 procent van de ondervraagden wil wel één of meerdere toepassingen van domotica bij zichzelf in huis zien. De grootste winst voor het eigen wooncomfort denkt men te behalen met het (automatisch laten) aansturen van de verwarming (50%), de verlichting (44%), de beveiliginginstallatie (30%) en de zonwering of rolluiken (24%). Slechts een klein deel van de consumenten (12%) weet ook merken te noemen die domotica aanbieden. De belangstelling is het grootst onder hoger opgeleiden en de hogere inkomens. Het onderzoek laat verder zien dat consumenten de term ‘domotica’ niet pruimen. Hoewel al jarenlang gebezigd, gaat bij driekwart van de ondervraagde consumenten geen belletje rinkelen bij deze term. Volgens de onderzoekers denkt de consument niet in E- of W-installaties, maar vooral in comfortverhogende totaaloplossingen. Klik hier voor het onderzoek.
In vakblad Installatie en Sanitair, dat deze week verschijnt, een overzicht van de VSK introducties op het gebied van slimme thermostaten, apps en servicemodules voor de installateur. Dit jaar hebben bijna alle grote ketelleveranciers hun eigen oplossing. Klik hier voor een voordelig (proef)abonnement of gratis proefnummer.