Nieuws

‘Zonnecollector onder elke Rijksweg’

Een zonnecollector onder elke laag asfalt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft van de Tweede Kamer de opdracht gekregen om voortaan bij aanbestedingen van nieuwe infrastructuurprojecten slimme combinaties met duurzame energiesystemen te stimuleren.

“Wij willen kijken naar hoe je warmte kan winnen ónder het asfalt. Je kunt er namelijk niet alleen over rijden, maar je kunt er ook warmte uit winnen”, zei D66-Kamerlid Rutger Schonis vorige week in de Tweede Kamer.

Proefvlakken

Hij refereerde naar twee proefvlakken in nieuwe wegen in Heerhugowaard. “Daar is een weg met dat systeem aangelegd. Wij zijn zeer benieuwd of de minister ervoor openstaat om dit soort innovatieve, nieuwe ontwikkelingen te betrekken bij meer infraprojecten, zeker als stedelijke gebieden dichtbij liggen. Op die manier kan in een deel van de warmtevraag worden voorzien.”

En de minister staat zeker open voor dit idee, zo bleek uit haar reactie: “Dat lijkt me een mooi algemeen uitgangspunt om altijd rekening mee te houden.” De Tweede Kamer stemde vervolgens voor een motie met deze strekking.

De twee asfaltcollectoren zijn onderdeel van het smart grid Waerdse Energie Circuit, dat werd geëngineerd door Kodi Energiebesparende Technieken. Twee collectoren liggen er momenteel al, één in de weg van bedrijventerrein De Vaandel en één in de N23 Westfrisiaweg. In het zuidelijk deel van Heerhugowaard is ook een wegdeel gereserveerd voor nog een grote asfaltcollector.

Warmte en koude

Asfalt wordt in de zomer heet, de zonnewarmte wordt opgeslagen in het donkere oppervlak. De collector in het asfalt verzamelt de warmte en voert deze af. De asfaltcollector fungeert als een warmtewisselaar die de warmte aan het asfalt onttrekt. In de winter kan juist koude worden onttrokken. Het opgewarmde water (of in de winter het gekoelde water) wordt ondergronds opgeslagen in een watervoerende bodemlaag.

De warmte en koude is dus echt bedoeld voor regeneratie van een nabijgelegen WKO en niet voor direct gebruik in woningen of utiliteit, zegt Sape de Haan, van adviesbureau Energy Networks, dat de projectcoördinatie in Heerhugowaard verzorgde.

Kleverig asfalt

Een asfaltcollector is niet alleen goed voor het leveren van energie, zegt De Haan, maar heeft ook een positieve uitwerking op het asfalt. “Je hebt minder onderhoud nodig, want in de zomer zorgt het water voor koeling, wordt het asfalt minder stroperig en heb je minder last van spoorvorming. In de winter krijg je juist minder gaten in de weg.”

De Haan voorziet een grote toekomst voor asfaltcollectoren en stelt dat er op dit moment “tienduizenden vierkante meters” in voorbereiding zijn, onder meer bij provinciale wegen.

Afnemers

Nadelen heeft de techniek ook, want asfaltcollectoren moeten altijd in samenhang worden bekeken met de ontwikkeling in de buurt. Kort gezegd, er moeten wel afnemers zijn die warmte en koude van het systeem kunnen gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.