Blog

Het is zo’n filmpje waarbij je gaat zoeken naar wie de muziek heeft gecomponeerd. En onder, bij de comments, gaat kijken wat anderen ervan vinden. Omdat de nieuwe reclamefilm van Velux je raakt.

Een meisje van een jaar of 10 vertelt ons met kraakhelder stemmetje wat we eigenlijk niet willen weten. Dat we als mensheid het vrije veld hebben verruild voor het muffe gemak van huis en kantoor. We zijn de Indoor Generation, die 90% van zijn tijd binnenskamers doorbrengt. En onderweg zijn we vergeten om onze woningen gezond te maken.

Astma

Er passeren wat feiten en cijfers: de lucht binnen is tot vijf keer viezer dan de lucht buiten. Het gebrek aan daglicht vermindert onze concentratie, maakt ons depressief. We lopen 40% meer kans om astma te ontwikkelen. En in kinderslaapkamers dwarrelen de meeste giftige stoffen rond van het hele huis.

In beeld geen staafdiagrammen, geen tabellen, maar mensen van vlees en bloed, die dansen, lezen, en vrijen. Maar dan met steeds grauwere en somber wordende gezichten en houdingen, we zijn moe en oud. Het moge duidelijk zijn, we hebben onze huizen potdicht gemaakt en we lijden eronder.

Uiteraard heeft Velux de oplossing: gooi open die ramen. Zaag een gat in het dak en plaats er zo’n aardig klapraam in. Onbewust begin ik te mijmeren over licht en lucht in mijn eigen huis.

Emotie

“We hebben ons voorheen vooral gericht op de bouwsector. Met deze film proberen we bewustwording te creëren bij de consument. En dan kies je voor een andere insteek”, zegt Claudia Van Veenendaal-Bleij, woordvoerder van Velux Nederland.

En dan ga je dus op de emotie zitten. Desalniettemin: de feiten en cijfers waarmee gestrooid wordt in de commercial komen allemaal uit degelijke onderzoeken, zegt ze. “Die zijn al jarenlang bekend. Het gaat om wetenschappelijke publicaties. Of onderzoeken door betrouwbare instituten als Fraunhofer.”

BENG

De nieuwe Velux-campagne valt niet los te zien van de ontwikkelingen rond BENG. Sterker, het is een oproep om het kind niet met het badwater weg te gooien. Energiezuinig? Ja, maar vergeet de gezondheid niet. Zet alsjeblieft af en toe een raampje open, al was het maar als zomernachtkoeling (een issue dat bij BENG nijpend is, zelfs in energietermen).

Nou is het geen verrassing dat Velux deze oproep doet. Het bedrijf is een van de grondleggers van Active House, waarin  energie én comfort de leidende principes zijn. Het een mag niet ten koste gaan van het ander. Die filosofie kwam al in 2009 tot uiting in The Model home 2020 project: een zestal ‘klimaatneutrale’ demowoningen, verspreid over Europa, waar ook het binnenklimaat niet uit het oog verloren werd.

Lobbygeweld

Nee, het lobbygeweld rond BENG is nog steeds niet gaan liggen. We zijn wel in de laatste fase aanbeland. Op dit moment zijn Arcadis en DGMR de financiële details van alle voorstellen aan het uitwerken. In de herfst wordt alles zo’n beetje definitief gemaakt. Dus nu nog even alles uit de kast voor een laatste eindspurt.

En dus organiseert ventilatiespecialist nog even een serie seminars rond actief en gezond wonen en laat ook Velux van zich horen. Dat doet het bedrijf met drie Deense ‘landgenoten’, Danfoss, Grundfos en Rockwool, komende maandag, bij de Deense ambassade in Den Haag.

De insteek: ‘When realizing energy neutral buildings in the Netherlands, the main emphasis is currently on the energy performance of a building, but a sustainable building can only remain sustainable if it is a comfortable and safe building to stay in.’

Hart

Maar die bijeenkomst is voor de techneuten onder ons, met sprekers als Harm Valk van Nieman Raadgevende Ingenieurs en Niels Kåre Bruun, directeur van het Deense Better Home initiatief. Met de campagne Indoor Generation wordt het hart aangesproken. En dat doen ze effectief.

Over Tijdo van der Zee

Tijdo van der Zee (1978) is sinds begin 2018 redacteur bij installatie.nl en Installatie en Sanitair. Naast de installatiesector, mag hij de (duurzame) bouw en de energiesector tot zijn werkgebieden rekenen. Tijdo studeerde politicologie in Amsterdam. Hoewel hij er sinds kort niet meer woont, is de hoofdstad nog steeds zijn grootste hobby. Ook loper van twee marathons (Rotterdam en Barcelona), met de stille hoop ooit nog een derde aan de lijst toe te voegen.

Bekijk alle berichten van Tijdo van der Zee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.