Blog

Creatief monteurs werven

Ook met de handen in het haar in de zoektocht naar goede monteurs? De krapte wordt alleen maar groter: meer hengels in een vijver met minder vissen. Creatief, origineel en slim werven is een must. Een aantal voorbeelden.

Een mooie bus, flexibele werktijden, marktconform salaris, en ontwikkelmogelijkheden; om echt onderscheid te bieden in alle lokkertjes moet je alle zeilen bij zetten. Onze redacteur Ton Verheijen maakte voor ons blad Installatie en Sanitair een mooi rijtje, waar ik u ter inspiratie graag even naar toe link. Een traditionele advertentie opmaken en die via alle kanalen delen is niet echt onderscheidend meer. LinkedIn staat er propvol mee.

Video en humor

Telecomgigant KPN zocht een tijdje geleden tweehonderd net afgestudeerde mbo’ers en vond hen met een niet-alledaagse insteek. Om aan te sluiten bij hun ‘belevingswereld’ maakte KPN satirische filmpjes van mensen die huilen om de problemen van de toekomst. “Mijn tv maakt steeds verbinding met de krultang van de buurvrouw”, snikt een chique dame in een van de filmpjes. In een ander filmpje is een jonge Aziaat ook verdrietig: “Ik ben verkouden en nu herkent mijn magnetron mijn stem niet meer.” De monteurs zijn inmiddels binnen. Humor werkt. Bekijk de filmpjes hier.

YouTube rules

Diverse installateurs die op zoek zijn naar monteurs, tonen op YouTube hun recruitmentvideo. Video is hot, maar er zijn enorme verschillen in kwaliteit en toonzetting. Van vlijtig geknutsel met de bedrijfspresentaties, inclusief bedrijfsfilmpjestrance, tot aan professioneel gemaakte video, met stampende beats en aanlokkelijke beelden. Mooi voorbeeld vinden we deze, van Hoppenbrouwers:

Eerst baan, dan opleiding

Waarom met al die collega’s bij de uitgang van de installatieopleiding gaan staan, als je ook daarvoor kunt werven. De zwakte van de opleidingen zorgt ervoor dat veel bedrijven eigen bedrijfsscholen weer nieuw leven inblazen. Groot voordeel: baangarantie tijdens de opleiding, en toegang tot jong, kneedbaar installatietalent. Werk samen met een goede poortwachter en opleider, en voila. Prima methode die ook kleine ondernemingen gezamenlijk op kunnen pikken.

Waar is de doelgroep?

Popfestivals lenen zich uitstekend voor een wervingscampagne. Met banners, flyers en een promotieteam ter plekke kan naar hartenlust geworven worden onder het feestende publiek. Technologiebedrijf Nedap werft bijvoorbeeld technische developers op Lowlands. Kandidaten kunnen met een biertje in de hand binnenlopen. Belangrijkste aandachtspunt: ga naar plekken waar je potentiële werknemer is, en wees de magneet die in die belevingswereld past.

Personaliseer via Facebook

Social media zijn goud, maar worden vooral gebruikt om te zenden. Maar er kan veel meer: gericht schieten. Met de carrousel-functie op Facebook kunnen bijvoorbeeld tot vijf foto’s toegevoegd worden aan een advertentie. Per afbeelding kan een andere tekst worden toegevoegd en een andere landingspagina worden ingesteld en gecombineerd met een aparte call to action. De carrousel kent in tegenstelling tot de traditionele manier van adverteren, een hogere click through rate. Ofwel: meer bezoekers komen uiteindelijk op de bedrijfswebsite, waar de bal moet worden ingekopt. Het voordeel van Facebook is dat je op doelgroep (leeftijd, regio) kunt selecteren. Persoonlijke foto’s en mensen op de afbeelding werken altijd goed.

Het ouderwetse via via

Toch blijkt de referral nog altijd goud waard. In de volksmond: via je eigen medewerkers. Snel, goedkoop en bovenal betrouwbaar. Niemand wil een modderfiguur slaan, en bovenal: de huidige medewerkers zijn het beste uithangbord of referentieplaatje. Een bonus voor deze inspanning, in geld of een leuk uitje, kan een prima middel zijn om dit proces kracht bij te zetten. Ook hier een koppeling maken met de social media-activiteit van je medewerkers; betere ambassadeurs zijn er niet.

Origineel vissen bij collega’s

Hoe ga je goede jongens weglokken bij de collega? Het heeft misschien iets vuils, maar het is de realiteit van vandaag. En vragen staat altijd vrij, maar doe het dan wel subtiel, origineel en niet achterbaks. Ooit stuurde Volkswagen-dealer Martin Schilder twee mooie meiden op pad, die bij garages langs gingen om hun oude Golfje te laten onderzoeken. Eenmaal op de brug bleek de onderkant van de auto een wervingstekst te bevatten: Martin Schilder zoekt monteurs.

Andere goede en mooie voorbeelden? Post ze hieronder.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.