
Een mooie, goed ingerichte, opgeruimde en schone bedrijfsbus is niet alleen prettig werken voor de monteur. Het is ook meteen een rijdend visitekaartje. Een cliché; maar het is toch echt zo.
Iedereen kent ook de voorbeelden van de oude, afgereden, roestige voertuigen met telefoonnummers van voor de omnummering, faxnummers of afgebladderde logo’s, om nog maar niet te spreken over de complete administratie die velen voor de voorruit hebben liggen!
Zooi versus trots
In ons marktsegment en vooral in mijn visie een absolute no-go. Wij willen het daarom dus anders doen. Een bedrijfswagen kan zowel aantrekkelijk maar zeker ook afstotend werken voor (toekomstige) klanten. Onze klant moet trots zijn om het feit dat er een nette bus op de oprit staat.
Prullenmand vol
Het heeft dan ook ruim een jaar geduurd, voor ik eruit was wat ik met de achterkant van onze bussen zou willen doen. De zijkanten waren dik in orde, zelfs de bovenzijde van de bus was doordacht voorzien van ons logo. Maar de achterkant was nog een hele uitdaging. Je moest eens weten wat voor halsbrekende toeren ik heb uitgehaald om inspirerende voorbeeldbussen op de snelweg op de foto te krijgen. In totaal zijn 50 ontwerpen en ideeën de revue gepasseerd maar uiteindelijk allemaal in de prullenmand beland. Uiteindelijk was het deze bus, op een marktplein bij ons in de buurt, die me heeft geïnspireerd tot het definitieve ontwerp.
Achterkant met kernwaarden
Doelstelling van het ontwerp: onderscheidend zijn! Dat wil zeggen… Op een goede manier de aandacht trekken van de weg gebruiker, mensen leiden naar onze bijzonder doordachte website en het nog persoonlijker maken van ons bedrijf. Vooral dat laatste is, door de snelle groei van ons bedrijf, erg belangrijk. Ik ben niet het bedrijf, met zijn het met zijn allen! Van de installatie en service monteurs, het kantoorpersoneel, ons pap die nog elke dag actief bezig is, tot aan onze Bart die elke woensdag het magazijn opruimt. Wij doen het samen. Zonder hen, is mijn visie waardeloos.
Tada!
Hiernaast het resultaat, waar alles samen komt! Al onze bussen krijgen deze gewaagde, persoonlijke en originele achteraanblik. Wakosta, hoor ik u denken:  zo’n 500 euro per bus. Nee, da’s inderdaad niet niks maar een must voor de professionalisering die we met het bedrijf willen maken. Iedereen moet de betrokkenheid van de mannen, die ik dagelijks voel, en de persoonlijke benadering ervaren bij de aanblik van déze achterzijde. En of ik niet bang ben dat ik elk jaar een nieuw ontwerp kan gaan laten maken door personeelswissel? Nee, schrik hebben komt niet in mijn woordenboek voor.
Tip van Verspeek
Mijn tip: denk ook na over dit soort zaken, en onderschat het vooral niet. Net als de eerste indruk, is je bus een eenmalige kans op een goede verschijning. Dit geldt ook voor bedrijfskleding trouwens. En voor wie dit niet (nodig) vindt, even goede vrienden. Voor ons zijn de bussen een verlengstuk van onze strategie.