fbpx
Blog

Kiek uut, de beunhaas

23

De installatiewereld staat op z’n kop, het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft eindelijk de Tweede Kamer bereikt. Die gaat zich beraden wat te doen met de aanbevelingen. Het zal nog wel even duren voordat er definitief wetgeving in elkaar gesleuteld is. Daardoor neemt de installatiewereld een afwachtende houding aan, en blijft er voorlopig gemopperd over de beunhazerij door Jan en alleman.

De jacht op

Ik hoor regelmatig van de installateurs dat er iets gedaan moet worden aan de beunhazen, de knoeiers en prutsers. Er zijn inmiddels honderden afbeeldingen over knoeiwerk en zeer gevaarlijke situaties te vinden op het web. Hamvraag: is dit (altijd) het werk van beunhazen of is dit een makkelijke vergaarbak voor alles wat het daglicht niet kan verdragen?

Wanneer ben je een beunhaas?

foto-beunhaasHet woord is afkomstig van het Nederduitse “böhnhase” een zeventiende-eeuwse term voor iemand die het vak van kleermaker uitoefende zonder dat hij lid was van een gilde. Een beunhaas is een persoon die een vak of beroep uitoefent, zonder daarvoor de benodigde opleiding te hebben gehad. Het is niet direct een zwartwerker. Een beunhaas hoeft dus niet per definitie slecht werk af te leveren. Hij valt simpelweg buiten de afgeschermde club.

Onschuldig veroordeeld

Regelmatig hoor ik de beunhaas in combinatie met diverse bevolkingsgroepen voorbij komen, die zonder het uitgevoerde werk te hebben gezien al veroordeeld worden tot knoeiers en marktverziekers. Ik kan jullie verzekeren dat door sommige veroordeelden ook superwerk wordt opgeleverd. De genoemde werkzaamheden heb ik zelf gezien waarbij ik vlinders in de buik van verliefdheid kreeg.

Reclame op de radio

Tijdens het nagenieten van het gevoel word ik opeens ruw wakker geschud door een spotje op de radio over een winkel die van ons allemaal schijnt te zijn. Ik ben maar eens gaan rondneuzen in die winkel van mij, en zie ik tot mijn grote verbazing dat er ook spullen te koop worden aangeboden waarvoor je behoorlijk kennis moet hebben om het veilig en betrouwbaar te installeren. De verkrijgbaarheid van materialen via allerlei kanalen is een precaire zaak. Er geldt een leveringsplicht volgens de Europese regels over de vrije markt. Dus verschijnen vanzelf producten op plekken waar je twijfels bij kunt hebben of men de ernst van gevaren en risico’s  aan de eindgebruiker over kan brengen. In de huidige markt kun je gewoon een cv-ketel en aanverwante artikelen scoren, en we hebben het er –helaas- mee te doen. Afzetten hiertegen heeft geen zin.

Wat bezielt consument?

buurman2Surf maar eens rond op de klussensites. Oproep: beunhaas gezocht voor aanleg cv. In dit geval ligt de cv-ketel en het aansluitmateriaal waarschijnlijk al klaar, alleen een mannetje of vrouwtje scoren die wil helpen installeren. Ik ben heel benieuwd hoe dit is afgelopen. Maar wat bezielt de consument om een zo belangrijk apparaat als een gasketel niet aan te schaffen en te laten installeren door een (erkend) vakman, maar hiervoor buurman en buurman op te laten draven? Dáár ligt de uitdaging voor ons allemaal, want de eindgebruiker weet het niet of wil het niet weten.

De zoektocht naar erkend bedrijf

verkeersparkIk ben zelf maar eens op zoek gegaan hoe het voor een consument is om een erkend installatiebedrijf te vinden, maar dat is niet eenvoudig. Ik heb het met Google geprobeerd maar na de eerste zoekopdracht zag ik door het bos het oerwoud al niet meer, de één is nog erkenderder dan de ander. Je ziet door de stickers de bus niet meer. Maak het dus duidelijk, zichtbaar en doorzichtig als het rijbewijs, je mag niet eerder aan het verkeer deelnemen tot je het rijbewijs hebt. Die haal je toch ook niet in trapauto in het verkeerspark, waarna je gewoon de openbare weg onveilig maakt. Punt.

De keuze van de consument

Ik krijg een beetje medelijden met die welwillende consument hij zal stinkend zijn best moeten doen een vakman in huis te halen. De kracht van de sticker is onduidelijk en de kans is groot dat de consument de goedkoopste kiest (wat niet altijd de slechtste is) omdat hij het gewoon niet weet. Wat heel belangrijk is dat de consument geholpen wordt om in het doolhof van installateurs en erkenningen de juiste keuze te maken. De installatiebranche geeft graag de prijskopende beunhaaszoeker de schuld. Maar hoe zichtbaar bent u zelf?

Een feestje

ketelIk stel mij voor dat de oplevering van een nieuwe cv ketel een feestje moet worden. De buurt wordt na de oplevering op afspraak uitgenodigd om de ketel te bewonderen met een hapje en een drankje. Met als hoogtepunt een bord in de tuin van de (erkende) installateur die de oplevering tot een goed einde heeft gebracht, en een bord met de tekst, welkom in de buurt Remeha (of een broeder- of zustermerk ;-)).

Tips om mensen wegwijs te maken in dit doolhof? Hoe gaan we de interesse van consumenten in dit deel van de woning net zo groot maken als de smart-tv, de tablet of de supersonische wasdroger of slimme koelkast? Ik hoor graag van jullie.

Over Marius Valk

Marius Valk (1956) was zelf installateur, en is nu vanaf 2005 technisch instructeur bij cv-ketelfabrikant Remeha in Apeldoorn. In deze functie krijgt hij jaarlijks honderden installateurs over de vloer voor scholing en training. In zijn blog deelt hij zijn ervaringen in het contact met installateurs; zaken die hem opvallen en persoonlijk raken, veel voorkomende technische details, of ontmoetingen die te denken geven. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de fiets en op de tennisbaan.

Bekijk alle berichten van Marius Valk

23 reacties op “Kiek uut, de beunhaas

  1. Julian schreef:

    Het ligt vaak ook aan de kosten merken wij waardoor mensen eerder een beunhaas pakken.

  2. R. Gobits schreef:

    Ja, ja bij een kennis is nu al 3 weken de firma Feenstra aan het werk, gewoon de c.v. afvoeren aansluiten volgens de nieuwe eisen. Hij heeft nu ruim 3 weken een slaapkamer steeds onder water staat, ze vergeten zomaar een regen kap te plaatsen, de condens afvoer goed aan te sluiten. Kortom zoek het maar uit!!!!

  3. Ton van Hagen schreef:

    Alleen jammer dat er onder de grote jongens veel sticker plakkers zijn.

  4. Harold van Linde schreef:

    Citaat uit bovenstaande “Maar wat bezielt de consument om een zo belangrijk apparaat als een gasketel niet aan te schaffen en te laten installeren door een (erkend) vakman’

    Denk dat ketelfabrikanten hier ook deels schuldig aan zijn door aan bedrijven zoals warmteservice te leveren tegen lage prijzen zodat die de cv ketels tegen lage prijzen aan particulieren verkopen maar ja het draait alleen maar om winst

  5. Bert schreef:

    Beste Heer Valk, Ik spreek u er absoluut niet persoonlijk op aan hoor , maar u mag best weten hoe ik er over denk.
    Het is inderdaad zo dat de hele markt inderdaad totaal verziekt is door onder andere de internethandel en natuurlijk kan Remeha daar als Fabrikant helemaal niks aan doen hoor want deze levert uitsluitend via de groothandel dus ….. ? , maar !! ieder verhaal heeft wel twee kanten, want wat er n.l. niet bij verteld word is dat diezelfde fabrikanten achteraf bij o.a. afname van 50 ketels op jaarbasis flinke bonussen op deze omzet uitkeert aan de afnemers van onder andere ook de internetwinkels die op hun beurt daardoor weer b.v. lekker datzelfde Remeha Avanta keteltje ff heel snel lekker kunnen dumpen voor € 780,– eurootjes incl de BTW.
    En dan met zn alle FF huilie huilie doen dat er helemaal niks verdient wordt aan dat zelfde keteltje en denken dat de gewone installateur dit toch niet begrijpt.
    Maar hierdoor heeft de installateur wel een heel heel groot probleem want een klant vraagt hem dan hoeveel hij wel niet aan dat keteltje verdient want hij had hem zelf gevonden op internet voor maar € 780,– en die installateur vraagt € 1780,– incl montage en wordt voor dief uitgemaakt en denkt dat jij eventjes 1000 piekies op een dag pakt.
    Maar ik snap echt niet waarom in Nederland o.a. de ketels voor zo weinig gedumpt moeten worden de totale vraag aan ketels zal er echt niet minder om worden hoor, vreemd dat je jezelf dan moet onderscheiden in prijs ? waarom zijn er in de andere landen van de EU wel normale prijzen ?.
    Tenslotte de moderne marketing en werkwijze van Remeha met het ge je – jij en jou geeft mij niet meer het aanzien van klant en installateur maar meer het gevoel van een
    Jacobse en van Es Beunhaas.

    • Willem-Jan schreef:

      Ik zou wat beter op je spelling letten, want als je zulke offertes verstuurt, ligt het niet aan je prijs maar aan je taalniveau…….

  6. Miranda schreef:

    Tsjaaa daar hebben wij ook mee te maken
    Actie tzerra combi 28 cw4 comfort plus ( incl E-Twist) wordt op internet aangeboden voor 700 ex BTW
    Wie de site wil mag mij mailen
    Maar ik zet hem niet hier op ! Zodat er nog meer consumenten hem voor deze prijs kunnen kopen )
    Ik krijg hem voor die prijs niet bij onze groothandels !!! TU & Wasco En nog andere ! Maar de consument kan hem wel op internet bestellen ( incl gratis verzenden )
    Logisch dat ze hem zelf kopen!
    En dan of Zelf aan de slag met installeren of de goede vriend of buurman wil het wel doen
    Daar kan je als installateur toch niet tegen op
    En tuurlijk heeft Remeha daar zicht op ( bij jullie zijn de serrienummers toch allemaal geregistreerd )
    Ik koop toch ook geen frikandel bij de supermarkt en vraag aan de snackbar of hij deze ff in de frituur wil bakken
    Ik zeg Remeha en de andere fabrikanten maken hier zeker een deel mee te maken!

    Hoe komen ze anders op de markt
    En niemand verkoopt de ketel met verlies !!! Want anders is er ook geen handel in
    Jammer dat het zo allemaal gaat ! Het verziekt de handel
    En als er wat met de ketel is ! Wie kan er dan komen opdraven bij een storing !! Niet de buurman en de goede vriend
    Hopen maar dat er snel wat aan gedaan wordt

  7. leeuw schreef:

    Over huilie-huilie gesproken: een installateur kan toch ook bij Warmteservice bestellen. Je gaat toch niet bij een andere groothandel kopen omdat het zo’n aardige vertegenwoordiger is. Onbegrijpelijk. Is dat bedrijfsvoering anno 2016? Iedere Jan-boerenlul zit op internet prijzen te benchmaken, maar installateurs slapen massaal.

    Dat Warmteservice de ketelfabrikantbonus doorberekent in een lagere verkoopprijs is toch ook heel normaal? En bestel je 5 of 10 ketels, dan kost ook een Remeha incl BTW bij Warmteservice of andere webshops nauwelijks meer dan 600 euro (incl BTW).

    Koop je er gelijk 20, heb je ‘m nog goedkoper (<550 euro). Even bellen met de advertentie-afdeling van de plaatselijke huis-aan-huis-krant. En een handige installateur heeft een leuke aanbieding om voor 999 euro een nieuwe Intergas CW3 of Remeha Tzerra CW4 te kunnen plaatsen. En dan is er nog voldoende marge om de rookgasdakdoorvoer vervangen. En let nu even op: beundehaas-afzeikers: Sommige zijn ook al CV-OK gecertificeerd.

    Een installatiebedrijf dat voor elke ketel naar de TU moet rijden omdat die niet een efficiente bedrijfsvoering op poten kan zetten, daar kun je anno 2016 ook vraagtekens bij zetten.

    Of niet Marius?

  8. leeuw schreef:

    Na Bert is ook Miranda een teundebeun-afzeiker zonder dat het kwartje valt. Als Warmteservice de ketel goedkoper verkoopt, koop je hem daar toch?

    Wat is dat voor idioterie om toch bij Wasco, TU of Solar te blijven bestellen terwijl de ketel bij Warmteservice goedkoper is. En bij diverse internetleveranciers nog goedkoper (kijk maar even op Marktplaats). Bestel je er 10 tegelijk, dan vliegt de prijs naar beneden, het bedrag wordt bijna negatief).

    Miranda, jij geniet er zeker van dat je bij Albert Heijn zoveel mogelijk betaalt voor de dagelijkse boodschapppen? Gelukkig mag dat, maar je mag ook naar de Jumbo gaan. Of Lidl. Of Aldi. Of Deen. Kijken hoeveel dat scheelt.

    • GD schreef:

      Je CV-ketel (en andere materialen) kopen bij degenen die jouw prijzen verknallen, en ze daardoor nog meer bonus toestoppen, is wel heel erg korte termijn denken. En als je een internetaanbieder met een groothandel zoals Wasco of TU gaat vergelijken weet je niet echt goed hoe het in elkaar zit.

  9. Miranda schreef:

    Sorry hoor jij snapt hem niet meneer de Leeuw
    En nee ik doe geen boodschappen bij AH
    Maar ach je blijft altijd mensen houden die de markt verzieken
    Meneer de Leeuw!!!

  10. leeuw schreef:

    Beste Miranda en GD, ik snap ‘m prima. Ik koop mijn spullen gewoon op het goedkoopste adres. Daarmee kan ik voor 1000 euro een ketel bij consumenten plaatsen, inclusief thermostaat en verdien er ook nog 300 euro op. En bij Warmteservice heb je uitstekende vaklieden. Meer dan sommige ambtenaren bij grote logge groothandels.

    Overigens koop ik de meeste componenten elders (installatievakwinkel, ventilatieland etc). Nog goedkoper en ook een prima service. Echt mannen die uit het vakgebied komen. Dat merk je direct als je ze even belt. Prima ondernemers.

    Net overigens een partij Intergas CW4 ketels met a-label gescoord voor 550 euro, inclusief BTW. Bij een collega-installateur. Mooi om dit weekend nog even een leuke aanbieding eruit te gooien als direct-mail (moeilijk woord).

    Miranda, ik vind het prima dat jij liever een dure ketel koopt en daardoor de zakken vult van de buitenlandse aandeelhouders van TU of Wasco, maar dan moet je mij niet beschuldigen van teun de beun.

    Ennuh, hoe ver gaat je boycot? Je werkbus (nou ja, die van je man) ligt vol met spullen van VSH, Bonfix, Plieger, Sphinx, Vaillant (geisers), Itho, Wavin, Dyka etc etc. Toevallig zijn dat nu ook de merken die vanuit de stellingen van Gamma, Karwei, Hornbach de consumenten (jullie teun de beun) glimlachend toekijken.

    Och, ja, sorry, je boycot natuurlijk ook VSH, Bonfix, Plieger, Sphinx, Wavin, Dyka. Stom dat ik het zelf maar ter sprake brengt. Zo rechtlijnig je bent in het boycotten van Warmteservice, boycot je ook de VHS, Bonfix, Itho, Vaillant. Hoe kan ik zo stom om het zelfs maar in twijfel te brengen. Anders zou ik het helemaal niet meer snappen.

    @GD: CV-ketel (en andere materialen) kopen bij degenen die jouw prijzen verknallen door de megahoge aandeelhoudersbonus, is wel heel erg korte termijn denken. Ik vergelijk heel graag internetaanbieder (ik doe niks anders) met een groothandel zoals Wasco of TU: Zo kan ik mijn winstmarge tot extreem grote hoogte opvoeren. Of een gratis dakdoorvoer erbij doen en een mooi rookgasanalyser aanschaffen.

    Meneer de leeuw

    • van den Berg schreef:

      je lult echt een partij uit je nek de Leeuw….. je weet niet eens het simpele verschil tussen omzet of winst als je zegt dat je op een eindprijs van nog geen € 1000 er € 300 kunt “verdienen” koop dan eerst is een paar nieuwe batterijen voor je rekenmachine voordat je het over een rookgasanalyzer hebt.

    • Niels schreef:

      Succes met je ketels van Verploegen. Het model met oud type gasblok, waar je over een paar jaar terug mag omdat alle gasblokken dicht zitten. Dag winst! En daarom heet jij Teun de Beun, omdat jij deze kennis niet hebt.

  11. anoniem schreef:

    ik koop al mijn spullen bij een kleine zaak Betere service dan techunie

  12. Jan bakker schreef:

    Moi Marius,
    Ik werk en woon in het noorden van het land, Veendam wel te verstaan, ik werk ook in de installatie branche en ja al meer dan 30 jaar en nog steeds trots op mijn vak, ook leveren en monteren wij bijna altijd Remeha ketels dit omdat dit volgens ons een van de beste ketels is, en nee ik heb geen aandelen van Remeha.
    Maar het is en wordt wel heel moeilijk om nog ketels te plaatsen, de genoemde warmteservice verkoopt ketels ( Remeha) voor een prijs waar ik ze niet eens voor kan inkopen. Ook hebben mensen geen geld voor een ketel over, een ketel is low interest, dat wil zeggen op een verjaardag praat je over je nieuwe stereo of dvd speler maar je zegt niet van, nou moet je mijn nieuwe cv ketel eens zien ? Daarom hebben mensen er dus geen geld voor over, dan nog mee rekenen dat er bijna geen deskundige monteurs meer zijn ( reden is slecht betaald en worden vaak niet gewaardeerd ) en dat alles voor een koopje moet , omdat de keuze wat moet worden gemonteerd vaak wordt beslist door boekhouders die een stuk gum belangrijker vinden dan een cv ketel .
    Dat alles resulteerd er dus in dat ons mooie vak ten dode is opgeschreven en dat er steeds meer knoeiwerk door ondeskundigen wordt uitgevoerd en dat er steeds meer ongelukken gaan gebeuren, laten we hopen dat dit niet gebeurd maar ik ben er bang voor dat dit al te laat is .

  13. Jurgen schreef:

    Uit de verhalen komt toch vaak naar voren dat eigenlijk de ketelfabrikant zoveel mogelijk verkoopt .
    Wat er naderhand gebeurt met de installatie van de ketel zal ze worst zijn.
    De fabrikant verschuilt zich dat ze alleen aan de groothandels leveren.
    Dat deze de ketels voor dump prijzen aan particulieren zal ze ook worst zijn.
    Dan roep je toch beunhazerij op.

  14. Marius schreef:

    Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.
    Ik heb als laatste de behoefte aan een kort slotpleidooi. De reacties die ik gelezen heb hebben weer een hoog moppergehalte. Even kort, de installatie markt is wat het is en hierover te discussiëren heeft geen zin, zie mijn blog. Tot slot stel ik voor om het laatste gedeelte van mijn blog (een feestje) nogmaals te lezen, misschien kunnen hier wel wat voor- elkaar betekenen.
    Ik hoor van jullie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.