Blog

Moet je als installateur per se zoeken naar innovaties om succesvol te zijn? Of is er een makkelijker manier om je klanten blij te maken?

Voordat je verder leest, wil ik je eerst iets vragen: bij welke bedrijven ben jij klant? Denk aan bedrijven waar je privé wel eens wat koopt. Je supermarkt of webwinkel. Of je telecomprovider. Denk ook aan bedrijven waar je als installateur zaken mee doet. Leveranciers waar jij klant bent.

Heb je er al een paar in gedachten?

appel-plukkenWie kies jij?

Als je nu zou mogen kiezen: je mag klant zijn bij een bedrijf dat zijn processen goed op orde heeft, goed bereikbaar is, snel antwoord geeft op vragen, doet wat het belooft, snel levert en bekend staat om zijn goede klantenservice. Of je mag klant zijn bij een bedrijf dat er een rommeltje van maakt, slecht bereikbaar is, afspraken niet nakomt, onbetrouwbare levertijden heeft, maar wel heel innovatief is. Wat kies je dan?

Innovaties

Als je de berichten op social media mag geloven, zijn veel bedrijven intensief op zoek naar innovaties, technologische of andere doorbraken. Als het even kan willen we allemaal heel snel disruptive zijn. Zelfs als we niet zo goed weten wat dat precies betekent en waarom we dat dan wel zouden willen.

Balpen

Wat zijn dat eigenlijk, innovaties? Letterlijk: vernieuwingen. Een balpen is ooit een innovatie geweest die voortborduurde op het succes van de kroontjespen. De vernieuwing bestond uit een kleine wijziging – je doet de inkt in de pen in plaats van in een potje – met grote voordelen voor de klant. Een volgende innovatie was de balpen met een drukknopje, waardoor de inktvulling zich even kon terugtrekken. Dit voorkwam beschadiging, lekken en uitdroging. Ook een innovatie dus, met opnieuw grote voordelen voor de klant.

Beschuit

beschuit-inkepingBeschuiten met een inkeping. Theo Tempels is er de uitvinder van en hij vroeg er in 1999 octrooi op aan. Dankzij zijn innovatie zijn miljoenen Nederlanders verlost van de dagelijks terugkerende worsteling aan de ontbijttafel om een beschuit onbeschadigd uit de verpakking te pulken. Paperclips, klittenband en vuilniszakken met geïntegreerde strip om ze makkelijker te kunnen sluiten. Het zijn stuk voor stuk ogenschijnlijk simpele innovaties die het leven van ontelbare mensen makkelijker maken.

Plukken en bukken

bloem-plukkenAls installateur kun je natuurlijk op zoek gaan naar dergelijke innovaties. Maar er is ook een andere manier om het leven van je klanten makkelijker te maken. En die is voor elke installateur binnen bereik. Noem het laaghangend fruit. Klaar om geplukt te worden. Soms pluk je de mooiste bloemen het dichtstbij. Je moet er alleen even voor willen bukken.

Drempels

drempelsKlanten willen geen hazzle, ze willen geen gedoe, ze willen gemak. Dus kan het de moeite waard zijn eens te kijken waar je drempels kunt wegnemen. Welke drempels belemmeren je online vindbaarheid, welke drempels vormen een hindernis voor bezoekers van je website, welke drempels staan een goede telefonische bereikbaarheid in de weg en welke drempels zitten er in je offertes en je facturen? Wat niet per se nodig is: weg ermee! Alle kleine beetjes helpen. Zonder spectaculaire innovaties bewijs je je klanten en jezelf er een grote dienst mee.

Over Frans Reichardt

Frans Reichardt (54) is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. Hij spreekt, inspireert en motiveert. In zijn vrije tijd is hij hartstochtelijk vader, zoon, vriend en supporter. Volg Frans op Twitter.

Bekijk alle berichten van Frans Reichardt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.