fbpx
Nieuws

Bedrijfsbussen op diesel komen vanaf 2025 het centrum van 28 steden niet meer binnen. Deze steden voeren dan een zero-emissiezone in, waardoor alleen elektrische bussen of wagens op waterstof door mogen rijden.

Het gaat om een hele reeks aan grote en middelgrote steden, zoals Amsterdam, Delft, Dordrecht, Ede, Nijmegen en Groningen. De hele lijst is te vinden op een openbare kaart. Daarop staat per zero-emissiezone ook de precieze begrenzing en de invoerdatum.

Over deze zero-emissiezones waren in het kader van het Klimaatakkoord in 2019 al afspraken gemaakt en in de tussentijd is de lijst van deelnemende gemeente gestaag doorgegroeid. In een brief aan de Tweede Kamer laat staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat weten: “Ik reken erop dat er snel meer volgen.”

Overgangsregelingen

Euro 5-bestelwagens hebben nog tot en met 31 december 2026 toegang tot zero-emissiezones en euro 6-bestelwagens nog een jaartje langer. De regeling voor Euro 5- en 6-bestelauto’s geldt alleen voor bestaande voertuigen. Nieuwe voertuigen met een Euro 5- of 6-emissienorm mogen vanaf 1 januari 2025 de zero-emissiezones niet meer in.

Met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, SEBA, kun je maximaal 5.000 euro korting krijgen als je een nieuwe elektrische bestelwagen koopt of leaset. SEBA kun je combineren met andere regelingen. De regeling loopt tot eind 2025.

Milieuzones

In een aantal grotere steden gelden nu al milieuzones met strengere eisen voor bestel- en bedrijfswagens. Doordat deze steden straks óók zero-emissiezones gaan invoeren, ontstaat er onduidelijkheid over wat nu wel en niet kan, zegt staatssecretaris Heijnen. “Bestelauto’s vallen momenteel in vier steden onder de bestaande milieuzone en vanaf 2025 tevens onder het regime van de zero-emissiezone voor stadslogistiek. Ik ben nu met hen in overleg en het blijkt nodig om de milieuzone voor bestelauto’s op te heffen.”

Elektrische bakfiets

Sommige installatiebedrijven laten de bedrijfsbus zelfs zo min mogelijk buiten het stadscentrum en sturen de monteurs op pad met een elektrische bakfiets, waar de benodigde materialen in liggen voor een dag werk. Hier wordt onder meer mee geëxperimenteerd door ENGIE en in Amsterdam en Utrecht fietsen de monteurs van servicebedrijf Feenstra met dit milieuvriendelijke vervoermiddel naar hun klanten. Overigens is dit niet alleen vanwege milieuzones en zero-emissiezones, maar zeker ook om parkeergedoe te voorkomen.

Bestelauto, het vakblad voor kleintransport, organiseert op donderdag 15 december a.s., van 19.00 tot 21.00 uur een nieuwe editie Bestelauto e-VANt, een online event rond de elektrische bestelauto met de focus op de last mile. Aanmelden kan hier

12 reacties op “Bedrijfsbus op diesel komt straks de stad niet meer in

  1. Richard schreef:

    Voorrijkosten € 150 in deze steden
    Wie een probleem heeft betaald
    Moet je maar niet in deze steden gaan wonen

  2. Mark schreef:

    Ja, leuke ambitie van de grote steden.
    Totaal niet haalbaar voor het gemiddelde (installatie) bedrijf.
    Oké op Feenstra na…. Het was al niet te doen werken in de steden, straks is er niemand meer beschikbaar.

  3. g van dijk schreef:

    allemaal links geregeerde steden ! waar ik woon is rechts geregeerd dan heb je hier geen last van

  4. Johnny schreef:

    Dus een bus met dezelfde motor maar dan op geel kenteken mag wel de stad in?
    En hoe zit dat met bussen met dubbele cabine?

  5. Bekir schreef:

    Schande
    Vakmensen is al vergrijsd.
    Nu verzwarten
    Lekker bezig.

  6. Hj schreef:

    De kleine marktkoopman .
    Kan dus stoppen
    Zo maken ze alles naar de knoppen

  7. Marcel van Es schreef:

    Een elektrische bedrijfsbus.
    De kosten rijsen de pan uit .
    En wat kan je er mee rijden.
    Peugeot expert E 75 Kw
    Volgens WLTP 330 km
    Maar in het echt niet meer dan 175 km. En dan moet die even aan het stroom gekoppeld worden.
    EN DAN HEBBEN WE HET NIET OVER DE WINTER PERIODE. DIE NOG MINDER KM OPLEVERD
    Wat heb je daar aan als bedrijf als je veel km moet maken.

    Wat te bedenken als je een tuin bedrijf hebt en je moet een kraantje vervoeren, van 3.500 kg.
    Hoe doe je dat.
    En wat zijn de kosten dan voor een ondernemer .

    Maar even als heel Nederland schoon rijd gaan we dan een schone lucht creëren dacht het niet die waait weg en er komen vanuit andere landen weer vuiler luchten aan .
    Dat zie je ook bij het weer, er komt vanuit Schotland bla bla een prak regen gebied aan dat is ook met vuiler lucht.
    Denk ook dat de beplanting er erg slecht uit komt te zien als er geen co2 meer is.
    Wij mensen stoten te weinig co2 uit voor de beplanting.
    Alle bomen die langs de snelwegen staan, staan er altijd mooi bij.
    De bomen in het bos vallen om.
    Alle wegen in de stad lekker smal maken zodat je rijen met auto’s ziet staan.
    Er wordt totaal niet nagedacht.
    Er wordt maar uitgevoerd van achter een bureau die nog niet in de praktijk nog niets gedaan hebben.
    Toch eigenlijk wel gek dat 1 persoon dit op zijn geweten heeft.
    Die de minister president van Nederland wilt worden.
    Timmermans je zal hem maar zijn????

  8. Marcel van Es schreef:

    Waarom wordt er niet met zijn alle bedtijven meer en meer hydrogeen waterstof busjes geproduceerd ipv Elektrische bedrijfsbusjes.
    Elektrische kost gigantische veel stroom. Wat er niet zal zijn als half Nederland Elektrische rijd.
    En waterstof is veel goedkoper.
    En veel meer doeltreffender dan Elektrische busjes.
    Leeg 3 minuten later kun je je weg weer vervolgen.
    Ik begrijp nou niet dat een doorgestuuderde proffersor daar nou niet opkomt

  9. Jan schreef:

    dan ga je toch niet meer langs in deze zones. Genoeg andere plekken met opdrachten.

  10. Bob den boer schreef:

    De de heer Bontenbal kan gelijk het cda probleem oplossen
    Door gelijk deze waanzin over emissie loos rijden uit zijn partij beleid
    Te schrappen waar is onshelder boeren verstand gebleven
    Eerst genoeg kabels in de grond voor genoeg stroom punten
    En dan geleidelijk om gaan naar een nieuw beleid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.