fbpx
Nieuws

Bedrijfsbussen op diesel komen vanaf 2025 het centrum van 28 steden niet meer binnen. Deze steden voeren dan een zero-emissiezone in, waardoor alleen elektrische bussen of wagens op waterstof door mogen rijden.

Het gaat om een hele reeks aan grote en middelgrote steden, zoals Amsterdam, Delft, Dordrecht, Ede, Nijmegen en Groningen. De hele lijst is te vinden op een openbare kaart. Daarop staat per zero-emissiezone ook de precieze begrenzing en de invoerdatum.

Over deze zero-emissiezones waren in het kader van het Klimaatakkoord in 2019 al afspraken gemaakt en in de tussentijd is de lijst van deelnemende gemeente gestaag doorgegroeid. In een brief aan de Tweede Kamer laat staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat weten: “Ik reken erop dat er snel meer volgen.”

Overgangsregelingen

Euro 5-bestelwagens hebben nog tot en met 31 december 2026 toegang tot zero-emissiezones en euro 6-bestelwagens nog een jaartje langer. De regeling voor Euro 5- en 6-bestelauto’s geldt alleen voor bestaande voertuigen. Nieuwe voertuigen met een Euro 5- of 6-emissienorm mogen vanaf 1 januari 2025 de zero-emissiezones niet meer in.

Met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, SEBA, kun je maximaal 5.000 euro korting krijgen als je een nieuwe elektrische bestelwagen koopt of leaset. SEBA kun je combineren met andere regelingen. De regeling loopt tot eind 2025.

Milieuzones

In een aantal grotere steden gelden nu al milieuzones met strengere eisen voor bestel- en bedrijfswagens. Doordat deze steden straks óók zero-emissiezones gaan invoeren, ontstaat er onduidelijkheid over wat nu wel en niet kan, zegt staatssecretaris Heijnen. “Bestelauto’s vallen momenteel in vier steden onder de bestaande milieuzone en vanaf 2025 tevens onder het regime van de zero-emissiezone voor stadslogistiek. Ik ben nu met hen in overleg en het blijkt nodig om de milieuzone voor bestelauto’s op te heffen.”

Elektrische bakfiets

Sommige installatiebedrijven laten de bedrijfsbus zelfs zo min mogelijk buiten het stadscentrum en sturen de monteurs op pad met een elektrische bakfiets, waar de benodigde materialen in liggen voor een dag werk. Hier wordt onder meer mee geëxperimenteerd door ENGIE en in Amsterdam en Utrecht fietsen de monteurs van servicebedrijf Feenstra met dit milieuvriendelijke vervoermiddel naar hun klanten. Overigens is dit niet alleen vanwege milieuzones en zero-emissiezones, maar zeker ook om parkeergedoe te voorkomen.

Bestelauto, het vakblad voor kleintransport, organiseert op donderdag 15 december a.s., van 19.00 tot 21.00 uur een nieuwe editie Bestelauto e-VANt, een online event rond de elektrische bestelauto met de focus op de last mile. Aanmelden kan hier

3 reacties op “Bedrijfsbus op diesel komt straks de stad niet meer in

  1. Richard schreef:

    Voorrijkosten € 150 in deze steden
    Wie een probleem heeft betaald
    Moet je maar niet in deze steden gaan wonen

  2. Mark schreef:

    Ja, leuke ambitie van de grote steden.
    Totaal niet haalbaar voor het gemiddelde (installatie) bedrijf.
    Oké op Feenstra na…. Het was al niet te doen werken in de steden, straks is er niemand meer beschikbaar.

  3. g van dijk schreef:

    allemaal links geregeerde steden ! waar ik woon is rechts geregeerd dan heb je hier geen last van

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.