fbpx
Nieuws

Ferroli en Techniek Nederland in patstelling

5

Wie draait er op voor de montagekosten van de beveiligingssensor? Techniek Nederland en ketelfabrikant Ferroli zijn er nog niet uit. Een oplossing had er al moeten zijn bij aanvang van het stookseizoen.

Ferroli schat in dat er voor ongeveer 20.000 cv-ketels een sensor met thermische beveiliging nodig zal zijn. De fabrikant levert deze sensoren gratis. Installateurs betalen de montagekosten zelf, zo wil Ferroli, omdat het aanbrengen ervan nog geen twee minuten duurt en tijdens regulier onderhoud kan plaatsvinden.

Buiten regulier onderhoud

Klanten bij wie de onderhoudsmonteur kort geleden al is langs geweest, maar die nu toch nog graag een sensor geplaatst willen hebben, kunnen die sensor ook gratis krijgen, maar de kosten verbonden aan het bezoek van de installateur komen in dat geval wel gewoon voor rekening van de eigenaar van de cv-ketel, zo is het voorstel van Ferroli.

De fabrikant heeft zich bij zijn voorstel verzekerd van de steun van de NVWA, de productveiligheidswaakhond die dit dossier al een paar jaar kritisch volgt. “Dit is inderdaad met ons afgestemd”, aldus een NVWA-woordvoerder. Overigens lijkt het erop dat de NVWA zich vooral om twee zaken bekommert: de veiligheid van de ketel én dat de consument er niet voor hoeft te betalen. Hoe de kostenverdeling is tussen installateurs en Ferroli, daarover doet de NVWA geen uitspraken.

Ongeduld

Ferroli wil behalve de NVWA ook Techniek Nederland aan zijn zijde hebben en daarom heeft de fabrikant zijn voorstel vijf weken geleden aan de branchevereniging voorgelegd. Maar met Techniek Nederland is er nog steeds geen akkoord. Huib Lebbing, advocaat van het bedrijf begint dan ook ongeduldig te worden. “We hebben officieel de goedkeuring van Techniek Nederland niet nodig, maar we willen graag consensus. Het begint wel erg lang te duren.”

Montagekosten

Waarom Techniek Nederland nog steeds niet akkoord is met het voorstel, is niet helemaal duidelijk. De branchevereniging wil pas reageren op vragen als ze er zelf een knoop over heeft doorgehakt. “We zijn in gesprek met Ferroli. We willen zeker weten dat de achterban zich kan vinden in de voorstellen”, aldus woordvoerder Dick Reijman. Eerder gaf Techniek Nederland te kennen dat niet alleen de kosten van de sensor voor rekening moeten komen van Ferroli, maar ook de montagekosten ervan.

De sensor van het merk Tasseron is bedoeld voor de Econpact, MegaDens, Ultima en Megalux die geproduceerd zijn tussen 1997 en 2008. De warmtewisselaar is de zwakke plek van deze ketels. Problemen kunnen ontstaan als de warmtewisselaar dicht corrodeert en verstopt raakt. Hierdoor ontstaat warmtestuwing in de verbrandingskamer (warmtewisselaar), waardoor het aluminium eromheen kan smelten. De nieuwe sensor zorgt ervoor dat ketel uitschakelt voordat smeltschade optreedt.

De opstelling van de NVWA in deze kwestie, puntsgewijs:

  • Zij onderschrijft dat tijdig en deugdelijk onderhoud cruciaal is voor het veilig (blijven) functioneren van cv ketels in het algemeen.
  • Zij ziet het aanbrengen van de door Ferroli ontwikkelde en door KIWA geteste sensor als een voorwaarde dus vereiste voor een veilig functioneren van de genoemde typen ketels.
  • Zij begrijpt dat de eigenaar van de ketel zelf beslist of hij deze voorziening wel of niet laat aanbrengen door de installateur.
  • Zij meent dat het aanbrengen van de voorziening door de installateur voor de eigenaar van de ketel kosteloos dient te zijn.
  • Zij onderschrijft dat het aanbrengen van de voorziening dient te geschieden bij het eerstvolgende reguliere onderhoud van de ketel.

5 reacties op “Ferroli en Techniek Nederland in patstelling

  1. richard schreef:

    Ketel gewoon vervangen en nooit maar dan ook nooit meer een ketel van ferroli plaatsen
    dit is de zoveelste keer dat zij hun probleem bij de installateur neerleggen
    het is een kwestie van tijd en dan is Ferroli verleden tijd in Nederland

  2. richard schreef:

    Ik lees hieronder dat ze verhuist zijn. En Doekle zal wel thuiswerken want kwetsbare doelgroep Misschien moet ferroli eens leren dat ze hun eigen rommel op moeten ruimen en niet moeten gaan zwartepieten naar een ander

  3. Erwin Snoek schreef:

    Hoe bedoel je Remeha avanta, hierbij moet er door de consument een onderhoudsset gekocht worden voor het zelfde probleem.
    Nooit iemand over gehoord.
    Nefit kapot gemaakt door zo’n zelfde soort probleempje.

    Met hoeveel soorten maten wordt er wel niet gemeten.

    Ook een grote poppenkast

  4. Rian schreef:

    Opzich een beetje mosterd na de maaltijd, vind het wel respectvol dat ze de sensoren gratis leveren.
    Helaas is het merk ferroli gewoon kapot, wij zullen ook niet snel een meer plaatsen
    Ook de wisselaar van de blue sense gaat lekken ouder dan 10 jaar word het niet.

    Zit een beetje in de zelfde lijn als nefit met hun zeer slechte topline en trendline.
    Co2 sensoren is ook echt een probleem aan het worden.
    Wij nemen als bedrijf geen topline en trendline meer aan.

  5. Joop schreef:

    Nooit geen Ferroli meer….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.