fbpx
Blog

Laatst kwam ik iemand tegen die me vroeg hoe het met ons ging tijdens deze corona periode. Ik vertelde haar dat we best een goede periode achter de rug hebben, vooral door de geplaatste airco’s afgelopen maanden.

Toen zei ze tegen me “gij het toch ook altijd geluk he… Heel Nederland ligt zowat plat door corona en meneer Verspeek fietst er weer lekker doorheen met die aircootjes van je deze zomer.” Ik vertelde haar dat dit in mijn ogen weinig te maken heeft met geluk. Ik maakte daarbij de vergelijking met de horeca, die zwaarder getroffen is door de coronacrisis. In feite zijn wij als installatiebedrijf een restaurant, café, catering en bezorgdienst tegelijk. Het hele jaar door.

Doorzettingsvermogen

En dan willen wij ook nog graag het klantvriendelijkste restaurant, gezelligste café, verbluffende catering en de snelste bezorgdienst van de regio zijn. Met materialen en vakmanschap als onze ingrediënten, en onze monteurs als de koks en serveerster in één. En dat vergt enorm veel passie, doorzettingsvermogen en een gezonde dosis verstand. En dan kun je een heel eind komen, is mijn bescheiden mening.

Innoveren en verbeteren

En ja. het klopt dat dat als er ergens stront aan de knikker is of het even minder gaat, dat er altijd wel een onderdeel is dat fier overeind blijft staan, en dus profiteert. Maar dat betekent wel dat we het hele jaar ervoor moeten zorgen dat wij met deze 4 disciplines blijven innoveren en verbeteren. Kennis op peil houden, de juiste gereedschappen, slim inkopen.  Niet kijken naar de collega’s, maar de continue focus vasthouden om de voorsprong te behouden. En ik zeg je: achtervolgen is makkelijker dan voorop lopen.

Terug naar het oude

Nog even terug naar de horeca. Wanneer ik de afgelopen dagen hierover nadenk, zie ik dat nog steeds heel veel bedrijven zich richten op één onderdeel. En als ze al een tweede onderdeel hebben gestart tijdens de corona sluiting, zijn ze daar ook evensnel weer mee gestopt toen ze open mochten. En dat vind ik wel jammer. En je kunt je afvragen of dat verstandig is. Want veel bedrijven hebben juist in deze tijd al dan niet gedwongen ‘out of the  box’ leren denken. En dat is heerlijk onderdeel van het ondernemen.

Wees vindingrijk

Ik heb een tip voor ze. Kijk eens goed naar de heren van de grote gele M, jawel de over bekende McDonalds. Ongeacht wat je van de formule of het aanbod vindt: je kunt daar eten, door de Mcdrive of ze komen het binnen kort ook nog bij je bezorgen. Kwestie van tijd voordat ze ook de catering voor je gaan regelen, of met zelfbouwmenu’s gaan komen. De lessen en ervaringen uit de coronatijd moeten we niet van tafel vegen wanneer we weer het vertrouwen hebben om op oude voet verder te kunnen. Daarmee doe je je eigen vindingrijkheid en creativiteit te kort.

Over Martijn Verspeek

De eigengereide Martijn Verspeek (1980) runt met 20 medewerkers Installatiebedrijf Verspeek uit Valkenswaard. Een klassiek, maar ook modern allround installatiebedrijf, dat zich vooral wil onderscheiden op het gebied van klantvriendelijkheid. Martijn Verspeek is op dit vlak een boegbeeld voor installerend Nederland. Denkt in oplossingen en in toegevoegde waarde. Blogt over alles wat hem bezig houdt. Gek van social media en het delen van vakkennis. Jonge vader en een passie voor fietsen.
 
Twitter: @instalverspeek: Facebook: /instalverspeek

Bekijk alle berichten van Martijn Verspeek

1 reactie op “Corona kietelt de creativiteit

  1. Patrick Schimmel schreef:

    Goed verhaal Marcel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.