Je wilt vooruit met je bedrijf. En liefst zo snel en gecoördineerd mogelijk. Maar hoe krijg je iedereen binnen je bedrijf mee in die visie? Hoe leg je die drive nu goed uit? In onze ambitie de klantvriendelijkste installateur van Nederland te blijven, ben ik continue aan het nadenken over hoe we voor onze opdrachtgevers nóg meer waarde kunnen toevoegen aan onze dienstverlening. Maar ook: hoe zorg ik ervoor dat onze mensen extreem tevreden en apetrots zijn op hun bedrijf, en dat ze dit ook naar buiten toe uitdragen?
Twee soorten karren
Laatst kwam ik een animatie tegen van een intern proces van vrijwel elk willekeurig bedrijf of vereniging, een soort handkar. Het gaat vooruit, maar het gaat niet van harte en met hobbels. Je hebt de kartrekker, de karduwer, de passagier, het ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet-ballast, de hakken in het zand, de saboteur, de afhaker.
Ken en benut je medewerkers
Elke bedrijf heeft verschillende types werknemers. Het belangrijkste voor een ondernemer is om die types te herkennen, en er naar te handelen en waar nodig te vormen. In de animatie komen twee soorten karren naar voren: De eerste kar symboliseert hoe het er aan toe gaat bij de meeste bedrijven… De tweede kar doet het net even iets anders! Kijk maar:
Geen angst maar ambitie
Het is duidelijk: iedereen wil het liefst dat tweede karretje zijn. Vol positieve energie alle andere karretjes voorbij zoefen. We maken ons niet druk om die andere karren van bedrijven die hetzelfde doen, en daardoor angstig naar elkaar moeten kijken. We laten ze. Wij ondernemen niet uit angst, want we zijn toch sneller. We zijn vol vertrouwen, vol kennis, vol plezier, en die meerwaarde erkent en waardeert de klant.
Op basis van dit karretje maken we duidelijke keuzes, op het gebied van medewerkers, leveranciers, opdrachtgevers én technieken. Want we zitten vol ambitie sneller te worden dat het tweede karretje!
Ons karretje…
Heel duidelijk!
Dank je Wendi… Is het karretje herkenbaar?
martijn achter welk karretje laat jij je eigen spannen 🙂
Martijn denk eraan dat je regelmatig goed onderhoud pleegt aan het karretje, er kan zomaar een leger stuk gaan. Binnenkort haak ik hierop in.
Marius, ben ik het helemaal mee eens… Proactief onderhoud en niet pas ingrijpen als hij al mankementen begint te vertonen!
Mooie cliffhanger trouwens… 🙂
Het leger moet een lager zijn
Zeer herkenbaar in veel bedrijfen gaat het zo, maar het is niet altijd duidelijk tezien.
Dat klopt Wilco… Daarom ook deze blog van mij.
Bekijk je medewerkers eens van een afstand, herken de personen die er voor zorgen dat de kar niet zo loopt als je eigenlijk zou willen en ga hiermee aan de slag.
Is een lastige omslag, maar geeft je enorm veel rust in de toekomst!