
Eén op de negen huishoudens in Nederland heeft een slimme thermostaat. De markt is het afgelopen jaar met 38% gegroeid naar 880.000 geïnstalleerde exemplaren. In 2016 hadden 600.000 huishoudens een slimme thermostaat om hun verwarmingsinstallatie te bedienen.
Dit blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van Multiscope onder 5.500 Nederlanders. Dit onderzoek verschijnt op 30 maart 2017.
Slimme thermostaten monitoren het energieverbruik en/of maken het mogelijk dat huisbezitters op afstand, via een app, hun verwarming aansturen. De slimme thermostaat wordt actief gepromoot door energiemaatschappijen, en steeds vaker aangeboden bij ketelvervangingen. Bovendien is het aanbod via consumentenkanalen vergroot. Het grootste deel van de groei zit in de combinatie met abonnementen op energie.
Marktaandelen
Eneco heeft met Toon nog steeds het grootste marktaandeel (38%). Nefit Easy, de eerste slimme thermostaat die door een ketelfabrikant werd aangeboden volgt met een aandeel van 14%. Honeywell, dat afgelopen jaar weer nieuwe types lanceerde, heeft een aandeel van 11%. De Nest thermostaat, dat via grote servicebedrijven en retailkanalen wordt aangeboden, verdubbelde haar marktaandeel naar 8%.
Besef energiebesparing
Gemak en comfort (37%) blijft volgens het onderzoek de belangrijkste reden voor het bezit van een slimme thermostaat. Wat opvalt in de resultaten is dat het besef van kostenbesparing door middel van een lagere energierekening groeit (30%). De Smart Home Monitor is het grootste marktonderzoek over bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. De cijfers en resultaten van bijna 20 smart home producten en meer dan 200 smart home merken zijn in dit onderzoek opgenomen. Het onderzoek geeft inzichten in bezit, gebruik, profielen, motivatie, drempels, aankoopintentie en toekomstperspectief van smart home toepassingen en producten.
[…] van de populairste slimme thermostaten, Toon van Eneco, heeft een nieuwe feature. Vanaf vandaag werkt de thermopilot van Drebbl samen met de […]