Blog

De Installatie Vakbeurs in Hardenberg (12-14 september 2017) blijft de jaarlijkse beurs-evergreen waar het gewone bijzonder is, en ‘er simpelweg zijn’ al voldoende is voor een geslaagde middag.

Net werken

Een onderhoudende middag in en rond de gangpaden. De Installatie Vakbeurs is en blijft echt een netwerkbeurs met het glas in de hand. Ongedwongen, persoonlijk, en daardoor heel waardevol. Verwoede pogingen de beurs met een inhoudelijk programma te laden, stranden jammerlijk. En dat is niet erg.

Aanbod

Op het gebied van verwarming, ventilatie, groothandel en duurzaam een heel behoorlijk marktdekkend aanbod. Veel ISH-introducties beleven in Hardenberg hun Nederlandse introductie, echter veel fabrikanten houden de kaarten ook nog op de borst voor de komende VSK. Duidelijk: er wordt na jaren van sappelen weer vernieuwd. 5 hallen met 300 exposanten; prima.

Trends

Connectiviteit en warmtepompen. Apps, afstandbediening, handige tools om te bestellen, te monitoren. De smartphone wordt de installateurs beste vriend. De cv-ketels verdwijnen –Intergas uitgezonderd- naar de achtergrond. Hybride en all-electric oplossingen zijn de kroonjuwelen van de grote toestelfabrikanten.

Noviteitjes

Voor breaking news hoef je doorgaans niet naar deze beurs, toch sprokkelden we weer leuke items die u snel op dit podium en in ons vakblad terug zult zien. Warmtepompvernieuwingen bij Alklima, elektrische verwarming bij Nathan, nieuwe verticale ltv-radiatoren bij Jaga, maatwerk luchtbehandeling bij Wolf, slimme thermostaatknoppen bij Radson en Danfoss. Verder ook de Nederlandse introductie van Smartpress, en de entree van de klittenbandvloerverwarming.

 Leukste gesprekken

Het mooie van Hardenberg is dat we als redactie veel installateurs treffen, maar ook vertegenwoordigers die dicht op de praktijk zitten, en wat minder ‘hardcore’ marketeers die denken vanuit producten en positionering van de eigen merken. De beurs is voor ons dus een welkome bron van projectreferenties en verhaalideeën voor onze merken.

Die datum

Vielen vorig jaar de mussen bijna letterlijk van het dak met tropische temperaturen, dit jaar krijgt de Vakbeurs de eerste herfststorm voor de kiezen. De beurs heeft een haat-liefde-verhouding met de elementen. En Feyenoord speelt na 15 jaar weer Champions League; een geduchte concurrent om de gewenste 12000 bezoekers te halen.

Culinair

Veel over gezegd en geschreven. Dit jaar lieten we het exquise standhoudersrestaurant links liggen en gingen we voor een nogal gebonden tomatensoepje en een burrito met pittige saus op de beursvloer. Extra rondjes gemaakt voor de traditionele plak-nasi met een schepje atjar, maar die was onvindbaar. De groothandelaren boden kwaliteitsvocht: een goede barista bij de Technische Unie en een smaakvol speciaalbiertje in het installatiecafé van de Rensa Groep.

Primeur

Installatie.nl is aan het experimenteren met live streamen. Via Facebook-live gaven we onze volgers een rondje beurs. Leuk medium, dit gaan we zeker vaker doen.

Beursvermaak

Hardenberg is als een Koninginnedag in de provincie. Het klittenband-balletje op dartbord werpen bij Rehau. Kop of munt spelen bij Remeha. Laagdrempelige spelletjes met fruttelprijsjes doen het goed bij het installatievolk. Heel hard fietsen op de stand van Alpentocht en daarna met klotsoksels beurs over. Origineel was de ‘foute wand’ van Dyka, en daar stak de bezoeker wél wat van op.

Misser

Het is en blijft goed bedoeld: een speciale straat voor opleidingsbedrijven. Want de urgentie voor het opleiden van nieuwe vaklui is er, ook bij het installatiebedrijf. Maar de gedachte dat de jeugd zich laat binden en boeien met klassieke beursstandshokjes en een wand met papieren vacatures is écht van de vorige eeuw. Meer actie, demonstratie, spektakel en passie. En iets met online misschien?

Beste give-away

De reguliere stroom bieropeners, winkelwagenmunten, parkeerschijven, stress-balletjes, pennen, wine-gums en andere beurstroep ben je écht al vergeten zodra ze in je tasje verdwijnen. Lief bedoeld, maar daar ligt de zolder vol mee. De give-away award Hardenberg 2017 naar Alklima. Hier ontvingen we een exclusief doch origineel relatieschenkje: een nog zelf in elkaar te knutselen buitenunit van Lego.

 

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.