Nieuws

Online tool helpt CV-monteur

7

Servicerapporten uploaden, rookgasmeetrapporten registreren en een volledige online service- en onderhoudshistorie inzien, zowel door monteur als klant – en je bedrijf tegelijkertijd gedegen voorbereiden op de aankomende certificeringsregeling: dat is de bedoeling van het nieuwe platform Maintenanz.

“We hebben dit platform ontwikkeld vanuit een gemis dat ik zelf als installateur ondervond: er is nog niet zoiets in de markt, terwijl er wel behoefte aan is”, zegt Peter Deckers, van Installatiebedrijf Deckers en ontwikkelaar van Maintenanz.com. Vanaf juni gaat het platform live.

Een monteur die op Maintenanz is geabonneerd, heeft op zijn telefoon of tablet alles bij de hand wat hij nodig heeft om servicegericht onderhoud uit te voeren. “Zo kan hij op een snelle en correcte manier bevindingen en rookgasmetingen registreren en afmelden. Ook maakt het platform monteurs wegwijs in wat de rookgasmeting eigenlijk inhoudt. En de juiste afstelgegevens zijn straks beschikbaar.”

Installatiepas

Onderdeel van het platform is ook de Installatiepas. Dat is een database waarin de volledige service- en onderhoudshistorie terug te vinden is. Deckers: “Die is zowel beschikbaar voor de klant als de installateur. En dat schept veel duidelijkheid.”

“Branchevereniging Techniek Nederland heeft al wel een soortgelijk platform, FGO+, maar om eerlijk te zijn is dat voor de gemiddelde installateur te uitgebreid en daarmee niet erg gebruiksvriendelijk.”

Belgisch voorbeeld

Peter Deckers heeft zowel klanten in België als in Nederland. Zijn Belgische ervaring geeft hem inzicht in wat er in Nederland ontbreekt. “In België moeten monteurs die sleutelen aan een ketel al heel lang de beschikking hebben over een erkenningsnummer – een soort vakpaspoort – en daar is periodiek onderhoud aan ketels wél verplicht.”

“In Nederland ben je als installatiebedrijf vanaf 2021 ook verplicht je te laten certificeren als je met gasverbrandingsinstallaties wilt werken. De methodiek die we met Maintenanz sluit naadloos hierbij aan. Ik zie het dan ook zo voor me: installateurs kunnen zich straks abonneren en dan een jaar op eigen tempo voorbereiden en dan zijn ze er in 2021 helemaal klaar voor.”

Als OK-CV-installateur weet Deckers hoe belangrijk het is om het onderhoud snel, eenvoudig en op een correcte manier af te melden. “De tool is ook bruikbaar voor de OK-CV installateur en sluit aan bij de straks wettelijke certificeringsregeling.”

Probleemketels

Met de aanschaf van Maintenanz heeft de installateur zijn officiële bedrijfscertificaat uiteraard nog niet op zak, erkent Deckers. Maar die installateur begrijpt dan wel de gedachte achter die certificering en dat is: bewijslast presenteren. “Het is toch eigenlijk te gek dat zo’n situatie met Agpo Ferroli zo opgeblazen kan worden. Als je altijd netjes rapporteert, dan zul je zien dat problemen veel eerder opgelost worden.”

Installateurs kunnen een abonnement nemen, afhankelijk van het aantal monteurs dat hiervan gebruik wil maken. “Als aangesloten bedrijf zijn er delen van het platform gratis toegankelijk voor monteurs die bepaalde werkzaamheden niet uitvoeren.”

Breed platform

Het platform is er niet enkel voor de installateur. Ook ketelfabrikanten, branche- en opleidingsorganisaties, de groothandel en straks ook de certificeringsinstanties kunnen gebruikmaken van het platform. Op later moment zullen naast CV-ketels ook warmtepompen, WTW-systemen en airco’s in het systeem worden opgenomen.

7 reacties op “Online tool helpt CV-monteur

  1. W.Staps schreef:

    Rapport-online heeft dit al jaren geleden gebouwd, volgens SCIOS richtlijnen en toe te passen voor kleine toestellen zonder deSCIOS verplichting.

  2. Lekker bezig Peter :), heel veel succes met jullie nieuwe platform!

  3. Ruud schreef:

    Perfect idee

  4. Robin schreef:

    Privacy inbreuk bij bedrijven en klanten! En weer wat wijsneuzen die een betaalde website tool in de maag vd installateur willen duwen. Mijn klanten weten waar ze aan toen zijn, met míjn zeer uitgebreide werkbonnen die alle belangrijke informatie bevatten. De eerdere historie van een ketel interesseert me niet, immers is dat vaak bagger en hebben klanten véél problemen gehad. Elke ketel wordt gelijk bij binnenkomst grondig onderhouden en dan hebben de klanten een goed werkende ketel. Sommige ketels worden helaas afgekeurd omdat zowel de ketel als zijn montage bagger zijn. Hoezo erkent geïnstalleerd? Op alle vaste klanten ( vele honderden )ken ik slechts 4 storingen per jaar, en waarvan sommige storingen door klanten zelf zijn veroorzaakt door bv ondeskundig gebruik of onwetendheid.

    De kosten voor onderhoud zal behoorlijk gaan stijgen als er telkens weer iets nieuws wordt verzonnen. Wat erkenning betreft, waren de behaalde diploma’s en certificaten niet al wettelijk erkend? De naam van uneto wil ik niet eens op stickers of mijn werkbonnen afgedrukt hebben, teveel moeten afkeuren helaas. Jammer ik heb nog honderden mooie foto’s van zoals het niet moet gemaakt, Maar geen upload mogelijkheid. Een zelf respecterend bedrijf heeft zijn gegevens overigens al op orden en geen tool van derden nodig.

    • Mart schreef:

      Eens! Ik heb jaren geleden mijn lidmaatschap opgezegd van Uneto-VNI. Ik wil er niet eens bij horen. Ik zeg wel eens cynisch “gelukkig zit er een Vni sticker op” pfffff. En je komt een ellende tegen van die zogenaamde erkende bedrijven!

  5. frits schreef:

    helemaal mee eens , ik heb al jaren Testo 330 LL met rf communicatie naar mijn mobiel en stuur de klant en mijzelf via app of mail een volledig stookrapport, alles staat dan vast niet een ingevuld papiertje , waar mee geknoeid kan worden , dat geld ook voor een gasdichtheidsproef , gewoon via de meet app. alles geprint en vastgelegd , is niet mee te knoeien, daar heb ik dus geen graaiers bij nodig , die over mijn rug mee willen verdienen, geld ook voor VNI . Sterkin enz. die hebben nog nooit wat voor me gedaan, alleen maar gevangen en nooit het vak beschermt , maar wel lekker vangen ieder jaar.
    doe ik al jaren niet meer aan mee, en certificering hou toch op, iedereen knoeit maar raak, ik heb mijn vakdiploma s gas water fitter en diploma voor het centraal verwarmings bedrijf, 40 jaar ervaring , Daar kunnen die organisaties niet eens aan tippen , weten zelf eigenlijk helemaal niets van ons vak , maar allemaal lieden die willen profiteren en zelf niet graag moe worden of vuilen handen krijgen , dat is de nieuwe moderne wereld , veel beloven weinig geven doet menige Gek in vreugde leven . oud spreekword maar nog goed van toepassing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.