
Samen met collega Installatie.nl-blogger en klantenluisteraar Frans Reichardt vorm ik deze dagen een reizend circus-duo dat kriskras door het land zijn ‘kunsten’ vertoont. We hopen op de dealerdagen van Atag Verwarming installateurs te inspireren over hoe de ‘installateur van de toekomst’ zijn bedrijf kan runnen. En hoe behandel ik de klant zoals hij behandeld wil worden?
Uithangbord
Het is ongelooflijk niet mijn ding; op de voorgrond treden. Mijn verhaal is geen wet, en ik wil me allesbehalve opdringen als zijnde ‘kijk mij eens even goed zijn’. Maar ik merk dat ik de toehoorders, vakgenoten met eenzelfde soort bedrijf als ik, kan inspireren met mijn visie en passie. Een belangrijke reactie: “We denken precies hetzelfde als jij, alleen voeren we het op een of andere manier zo niet uit.” Ik vraag me af: Waarom dan niet?
De toekomst?
De klantvraag centraal stellen, denken vanuit beleving in plaats vanuit techniek, geen enkele concessie doen aan kwaliteit, je medewerkers als uithangbord gebruiken, geen toestel verkopen maar een systeem, denken in ontzorgende concepten in plaats van producten. Je bedrijf zelf en je mensen dragen je merk, niet de techniek die je meeneemt. In de blogs op deze site heb ik al veel zaken benoemd. Bij elke kenner of marketinggoeroe vliegen deze termen je om de oren. De vraag is vooral: wat doe je er morgen zélf mee.
Boerenverstand
Doordat we met ons Brabantse boerenverstand invulling hebben gegeven aan deze kreten, praktisch en zonder fratsen, hebben we géén last van de prijzenoorlog. Jullie zoeken het maar uit daar in die markt. Ik kom er niet, en heb het ook niet nodig. En mijn klant wil dat uiteindelijk ook niet. Kortingen? Is nauwelijks een ding, omdat mijn klant alle extra dienstverlening ziet en ervaart als bonus op de comfort en veiligheid die de installateur hem biedt. Ketels die mensen zelf op internet kopen? Monteren wij niet, is niet de visie die wij hebben. Punt.
Kiezen = volhouden
Iedereen weet dat de markt verandert, de rol van de installateur verandert. Het traditionele bedrijf dat gezond naar de toekomst wil moet dus ook veranderen. Ik proef bij collega’s op onze tournee nog veel angst. Wel willen, maar uiteindelijk niet doen, of kunnen. Niet weten waar ze moeten beginnen. Geen nee durven zeggen. Niet om kunnen gaan met weerstand. Gevolg: terugvallen in het oude vertrouwde, of in dat marktsegment waarover iedereen zo veel klaagt. Niet achter een keus blijven staan, is een belangrijke valkuil voor elke ondernemer. “Zoals jij het doet, zo wil ik het eigenlijk ook.” Mijn tip is even simpel als het klinkt: doe het gewoon! Start er vandaag nog mee!
PS:
Nog zo’n mooie reactie: “Ik hoorde dat je ook erg actief bent op twitter, ik wil daar ook mee gaan starten, maar hoeveel kost dat wel niet per maand?” 😉