fbpx
Blog

De inmiddels traditionele opsomming van de hoofd-, maar bovenal randzaken van de tweejaarlijkse VSK.

Na vier dagen struinen, praten, verwonderen, doorvragen, tikken en filmen maken we ook een niet-technische balans op. Plussen, minnen en eigenaardigheden. Geheel selectief, persoonlijk en uiteraard met een dikke knipoog.

Talk of the town

Dé thema’s. Qua warmtepompen nieuwe, betere toestellen met milieuvriendelijke koudemiddelen, meer monoblocks en alle ballen op stille lucht/water-buitenunits. Veel dakkappen en aandacht voor prefab toepassingen in de techniek.

Opvallend: de waterstofketel wordt branchebreed opgepakt, ver voordat er groene waterstof voor woningen beschikbaar is. Gasketels: niets nieuws, maar veel kennishonger rondom de Gasketelwet. Ventilatie: alle aandacht voor prestatiegerichte oplossingen, zonering en warmterugwinning. BENG werpt de schaduw vooruit. Ook meer aandacht voor koeling van woningen (TOjuli in BENG).

Sentiment-barometer

Positief. Blije standhouders, tevreden bezoekers. Die laatste blijken niet enkel noviteitenhonger, maar vooral kennishonger te hebben. Het uitgebreide inhoudelijke programma is dus een goede zet. Duidelijk signaal voor beursland: het draait niet enkel meer om vierkante meters verkopen. En de beurs groeit. Weliswaar licht, maar wel tegen de stroom in.

Mooiste stand

Met afstand Geberit. De last man standing op badkamergebied, die dankzij de inlijving van Sphinx de beurs het broodnodige sanitairsmoeltje geeft. Dit gaf ruimte voor een middenpleintje met dansende blauwwitte doeken: een artistiek hoogtepuntje en een ruime stand van internationaal niveau. Even knipperen met de ogen of je niet op de ISH stond.

Meevaller

Fabrikanten zien meer en meer in dat het niet meer om de spullen draait, maar om de oplossing. En kennis delen is niet enkel meer een commercieel vehikel. Eerst probleem, de stappen en de oplossing schetsen en pas dan de spullen invullen. Ook qua inhoudelijk programma kan de VSK zich nu meten met events die doorgaans inhoudelijk beter geladen waren, zoals voorheen Building Holland en de beurs Energie in Den Bosch. Maar aangetekend: dit zijn geen beurzen waar monteurs die willen sleutelen of ontspannen willen neuzen zich senang voelen. Het zit dus in de mix.

Drukte versus rust

De VSK heeft twee gezichten: de installatiehallen 7, 8, 9 en de hallen 10 en 11, gericht op binnenklimaat, koeling, software en regeltechniek. De eerste heel druk, dynamisch en enerverend, de tweede rustiger, met ook de plek van de theaters. Opvallend: fabrikanten die bewust voor de rust kiezen, draaiden ook een prima week.

Teleurstelling (1)

Open deurtje dat niet meer gaat sluiten: het ontbreken van een breed badkameraanbod en de afwezigheid van de grotere landelijke groothandelaren blijft een gemis. Ook al zijn de groothandelsvertegenwoordigers wel ruimschoots als bezoeker of standbemanning bij fabrikanten actief. Misschien uit het oog, maar niet uit het hart.

Samenwerking plus

Zes fabrikanten namen het lovenswaardige initiatief voor een consumentenavond voor verduurzaming. Daar zit potentie in: met wat extra moeite, PR én ondersteund door bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis of een keten als InstalCenter, zit hier een leuk side-event in. Ontwerpadvies, zoals Baden In Holland ‘vroeger’. De hamvraag voor fabrikanten/standhouder is/blijft: wie levert de lead en wie volgt hem op?

Samenwerking min

Wanneer diezelfde standhouders nu ook eens gaan samenwerken om hun borrels wat op elkaar af te stemmen, zijn de hallen 7 en 8 op donderdagavond niet langer een festivalterrein waarin iedereen elkaar wegblaast. Overdag heeft iedereen het over de stilste installatietechniek, maar wanneer de tap open gaat, gaan alle remmen los. Wie tussen Alklima’s Crazy Piano’s en de Apres-ski-beats van Rehau instond, heeft nog altijd piepende oren. Tijd voor een borrel-agenda dus.

Uitdaging

Veel zorgen over te weinig kennis en instroom van jongelui. Maar ook ogenschijnlijk minder jongelui. Een beurs die ‘Midden in de toekomst’ wil staan en een branche die een banenmagneet wil worden: daar is wat te halen, zou je denken.

En dan de marketeers

Remeha heeft altijd wel íets speciaals. In 2018 een live waarzegger, dit keer waren het de Complimentenmeisjes. Leuk voor bruiloften en partijen, maar dus ook voor installatiebeurzen. Knopen een gesprekje aan en pennen een welgemeend complimentje voor je op. Glimlach gegarandeerd.

Fijne (bij)vangst

vsk dag 2

Installatie.nl produceerde in vier dagen veertien actuele video’s, tientallen berichten en nog meer social media-posts. De tweede editie van het VSK Nieuwscafe, met 33 interviews live op de beursvloer, bleek onverwacht succesvol in de livestream. Hier zaten op hoogtepunten 180 mensen live mee te kijken op Installatie.nl. Worden we blij van. Zullen dát dan die jongelui zijn?

Nieuw installatiewoord (1)

Cv/drinkwaterleiding met akoestische lekcontrole. Het klinkt helder, de VSK-winnende introductie van Wavin. Het leidingsysteem Tigris kreeg een heel fraaie volksmondbenaming: de fluitfitting. Je zult er trouwens maar de hele week naast hebben gestaan *fieieieiet*.

En de BN’ers dan?

Zoals Nefit ooit Erik Hulzebosch in de stal had, pronkte Daikin met de gesponsorde schaatshelden van vandaag op metershoge schermen, zoals Susanne Schulting en Sven Kramer. Live gespot: Erben Wennemars. Maar ook Leontien van Moorsel, die bij Inventum 10.000 euro bij elkaar gefietst zag voor haar Leontienhuis. Én bij Alklima werd soapie Ferri Somogyi ingevlogen voor de selfies. Hier ging zanger Tino Martin liever naar Jinek dan naar installateurs. Verder de nodige zangertjes uit de B/C/D-categorie.

Nieuw installatiewoord (2)

Woorden die we nog niet gebruikten: zonaal ventileren. Zonaal. Per zone. Na deze week vol marketinggeweld kan niemand meer op het ventileren per zone heen. Een van de vaakst geappte afbeeldingen kwam van het herentoilet, waar iemand een hand vrij had om met de pen het voorverwarmen van uitgeblazen lucht een nieuwe dimensie te geven. Hij een natte broek, wij een gulle lach.

Culinaire toppers

Zonder barista stel je niets meer voor. Onze hoogtepunten waren de bakkies bonenvocht bij Atag – met waterstof-petit-fourtje – en de verkwikkende dubbele espresso van VSH. Cappuccino-technisch waren Spirotech en Techniek Nederland uitschieters: hier techniek om met laserprint het bedrijfslogo van zichzelf, van de bezoekende firma of zelfs een portret van de gast in het melkschuim te printen. Bijna zonde om te nuttigen. Ook weer kudo’s voor de huisgemaakte snert van Viega en de The Old Grill tussen hal 7 en 8: prima beenhammetje.

Niet zo goed gekozen

De hashtag #vangaslos was helemaal verdwenen. Van aardgas af: prima, maar dan wel met een plan. Nuance troef dus op de VSK. Een groot verschil met 2018. Toch was-ie niet helemaal weg: want het bekt zo lekker. Neem deze alleraardigste beursintroductie: een duurzame douche. De leus achter een nieuwe energiezuinige, duurzame manier van warm tapwater opwekken, vond ik op zijn zachts gezegd niet zo tactvol en met historisch besef gekozen. Maar dat is misschien persoonlijk.

Beste gadget

Het is niet meer van deze tijd om ongebreideld met nutteloze give-aways rond te strooien. Buiten wat pennen, een enkel emmertje, een powerbank, een muts en smartphone-wanten, was het voor de doorgewinterde spullensprokkelaar behelpen. Prima. En wel zo duurzaam. Ook nagenoeg geen plastic tasjes meer. Mijn topper: sinds deze VSK beschikken zowel Frans Reichardt als ondergetekende over een gepersonaliseerd goeie-gasten-vest van Installatiebedrijf Verspeek; één van de geïnterviewden in het VSK Nieuwscafe.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.