Blog

Het was een bijzonder jaar voor Installatie.nl, zo vertellen de statistieken ons. Groei in bezoek, én in interactie.

Een blogpost over 2018 op onze site.

Beknopt wat cijfers en wist-u-datjes:

  • Installatie.nl heeft dit jaar, voor het eerst in haar ruim 7-jarige bestaan, de miljoen pageviews dik overtroffen. Een mijlpaal.
  • Redactie publiceerde 653 nieuwsberichten in de Nieuws-sectie: het meest in februari (76), rondom de VSK.
  • November was de absolute topmaand van 2018 met ruim 125.000 views.
  • Woensdag 5 december was het de drukste dag van 2018: meer dan 15.000 pageviews.
  • Augustus was de magerste maand: 70.000 views.
  • 11 augustus, een zwarte zaterdag, was in 2018 het dieptepunt: een schamele 912 klikjes.
  • Gemiddeld views per maand: 30 procent hoger dan in 2017.
  • Installatie.nl stuurde het afgelopen jaar 75 redactionele nieuwsbrieven.
  • De VSK was de topweek qua productie: redactie produceerde rondom deze vierdaagse 58 artikelen. Vanaf de beursvloer werden 9 videoverslagen en 4 nieuwsbrieven verzonden.
  • Inmiddels is meer dan de helft van het verkeer via mobiel (52%).
  • Eén op de vijf bezoeken vindt plaats via social media, met LinkedIn als topper.
  • Desktop bezoekers van Installatie.nl blijven twee keer zo lang op de site.
  • De vier meest gebruikte zoekwoorden bestaan uit: Nefit, Honeywell, Koolmonoxide en Warmtepomp.

(bron: Google Analytics)

Deze, en nog veel meer data, geven ons mooie handvatten om de site in 2019 nog verder te gaan verbeteren. Tips zijn overigens van harte welkom!

Best gelezen artikelen

Inhoudelijk bleken de klassieke energietransitie-onderwerpen de grootste publiekstrekkers; de politieke discussies, maar bovenal de toepassingen in praktijk. Nieuwe warmtepompconcepten scoren erg goed, maar ook de artikelen over de proeven met waterstof trokken veel bekijks. De wekelijkse nieuwsbrief was de belangrijkste aanjager en zorgde ervoor dat onze server elke donderdag tevreden snorde. Lees hier wat de trends voor 2019 worden.

Ketel nog steeds belangrijk

Op het gebied van ondernemerschap haalden we de meeste clicks in de discussie rondom het al dan niet opschroeven van uurprijzen van monteurs. Duidelijk is ook te zien dat het leeuwendeel van onze bezoekers zich voornamelijk nog bezig houdt met CV-ketels. Dat is niet gek. Toestelnieuws, berichten over nieuwe features, maar ook de artikelserie rondom de Nefit TopLine-soap halen de top 10 over 2018. De Consumentenbond-test-resultaten, hoe weinig verrassend de resultaten ook waren, scoren traditiegetrouw goed. De artikelen over waterzijdig inregelen en het efficiënt toestelbeheer scoorden ook veel views en werden qua tijd beter gelezen dan de gemiddelde 1:40 min. Deze onderwerpen waren samen met de warmtepompen ook hofleverancier van onze webinars van het afgelopen jaar.

Leerzame fouten

De door collega-installateurs ingestuurde installatiefouten zijn naast het nieuws en de blogs  elke week flinke klikkanonnen. Het koolmonoxide-geval uit januari was hier de best bekeken. De rookgasafvoer, en alles wat hier mee samenhangt, is al jarenlang hofleverancier van deze rubriek. Goed om te vermelden is dat deze rubriek steeds vaker gebruikt wordt als toolbox, dus om te voorkomen dat installaties in deze rubriek terecht komen. Daar doen we het ook voor. De fouten zijn meer dan een schavot. Insturen kan via deze link.

Meest gelezen blogs

De meest gelezen weblogs van 2018 worden gevormd door een inventarisatie van het aantal warmtepompmerken, een nuancering van de TopLine-soap, de post over schaampanelen (installatie-woord van het jaar?) van Lars Boelen en een beschouwing over de prijzenslag in CV-ketelland van de hand van Martijn Verspeek.

Missers van 2018

Er gingen ook dingen niet goed. Zo werkten onze deelicoontjes niet altijd even goed, is het tellertje van de artikelen een periode goed van de leg geweest, hebben we de nodige spam-aanvallen te verduren gehad en heeft de site er een aantal keer uit gelegen. Ook hebben we voor het eerst flink moeten modereren in de reacties omdat een aantal bezoekers het nodig vonden over de schreef te gaan. Het schijnt er allemaal bij te horen tegenwoordig.

En 2019?

We zitten boordevol plannen en ideeën. Het moge duidelijk zijn dat we Installatie.nl verder uit gaan bouwen, met features die de installatietechneut boeit en bindt, en zijn vaktrots streelt. Installatie.nl heeft zich in 2018 verder ontpopt als een op zichzelf staand volwassen merk náást ons vakblad Installatie en Sanitair. Beide kanalen verdienen en krijgen de aandacht die nodig is, waarbij de grootste groeipotentie in online zit. Daar zult u het komend jaar nog genoeg van merken. Maar natuurlijk is ons magazine nog steeds superbelangrijk.

En nu proost!

Het complete redactie, verkoop en marketingteam van deze merken gaat de komende feestdagen het glas heffen op het mooie jaar 2018. Een jaar waarin we als vakmedium meesurfen met de markt en de conjunctuur, maar ook zelf scherp en vernieuwend zijn gebleken. De eerste reguliere nieuwsbrief ontvangt u weer op donderdag 10 januari. Namens ons hele team wensen wij al onze honderdduizenden bezoekers en hun naasten fijne dagen, en bovenal een gezond, vakkundig, ondernemend en eigentijds 2019.

Eddy Buiting

hoofdredacteur Installatie.nl

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.